11:36
הדפסהשיתוף
  • שממית בטבע
    הכירו את הלטאות

הכירו את הלטאות

  • כשמכירים אותן מקרוב, הן ממש מרתקות!
הדפסהשיתוף

מתחפרות, מטפסות על קירות, שרות וחורצות לשון – הכירו את הלטאות!

כארבעים מיני לטאות חיים במגוון בתי הגידול של ישראל. ביניהם לטאות קטנות וגדולות, חלקלקות ומחוספסות; כשמכירים אותן מקרוב, הן ממש מרתקות!

אם התבוננתם פעם בלטאה מקרוב, בוודאי שמתם לב שהיא מוציאה ומכניסה את לשונה ללא הרף. מדוע היא עושה זאת? אצל הלטאות (וגם אצל נחשים) הלשון משמשת לחישת ריח. הלשון אוספת מולקולות ריח מהאוויר ומעבירה אותן לאיבר ההרחה, שנמצא מעל החך העליון. אז בפעם הבאה שלטאה חורצת לשון בפניכם – אל תיעלבו, היא רק רוצה להריח אתכם…

הבה נכיר מקרוב כמה לטאות. נתחיל מהמקום הקרוב לנו ביותר – הבית. על קירות החדר, קרוב לתקרה, נוכל לפגוש את שממית הבתים, המפליאה לטפס על קירות אנכיים ואפילו על זכוכית חלקה, הודות לכריות ההדבקה שבאצבעותיה. בשעת סכנה השממית משירה את זנבה. הזנב המנותק מושך אליו את תשומת לב הטורף, וכך השממית מצליחה להימלט, ובתוך כמה שבועות היא תגדל זנב חדש לתפארת. השרת הזנב אופיינית ללטאות רבות, אבל ההתנהגות הבאה ייחודית רק לשממיות: אם נקשיב להן בשעת לילה, נוכל לשמוע אותן  "שרות", כלומר משמיעות מגוון קולות.

בימינו אפשר למצוא בבתים בישראל לטאה אחרת לגמרי… גדולה מאוד, בעלת ציפורניים חדות וזנב ארוך. בבית הגידול הטבעי שלה, הזנב מסייע לה לשחות במים וגם להצליף בלטאות הפולשות לטריטוריה שלה… זו האיגואנה הירוקה! האיגואנה היא חיית מחמד שכיחה ואהובה בעולם כולו וגם בארץ, אף שאינה חיית בר בישראל. בשונה מרוב הלטאות, האיגואנה היא צמחונית מובהקת, והמגדלים אותה בביתם דואגים לפנקה מדי יום בסלט פירות וירקות חתוך דק-דק.

כעת נצא ונטייל בשדה ליד הבית. אם נחפש היטב בסבך הצמחייה, אולי נפגוש את הזיקית המובהקת. הזיקית ניחנה ביכולת הסוואה מעולה; צבעי גופה משתנים בהתאם לגורמים חיצוניים כמו אור, טמפרטורה, נוכחות זיקיות אחרות או נוכחות טורף, וכן בהתאם למצבים פנימיים כמו מוכנות להזדווגות, פחד או איום. היא מסוגלת להניע כל אחת מעיניה הבולטות בנפרד, וכך להסתכל לכיוונים מנוגדים בו-בזמן. ברגע שהזיקית מאתרת טרף באחת מעיניה, היא מפנה את ראשה לכיוונו וממקדת בו את שתי עיניה, שולפת במהירות את לשונה הארוכה והדביקה, לוכדת את הטרף ובולעת אותו.

ישנה גם לטאה שכלל לא נראית כמו לטאה. זה קמטן החורש, לטאה חסרת רגליים שחיה באזור הים-תיכוני בישראל. לאן נעלמו רגליה? כמו מיני לטאות אחרים בעולם, במהלך האבולוציה של הקמטן אבדו רגליו לצורך התאמה לאורח חיים מתחפר. נוכל למצוא את הקמטן על הקרקע, בין נשורת עלים או עשבייה גבוהה, כשהוא תר אחר יצורים קטנים המשמשים לו מזון.

ישראל התברכה במגוון עשיר של לטאות, החיות בכל אזורי הארץ.  בעת טיולינו בטבע, אם נהלך בשקט ובנחת, ייתכן שיתמזל מזלנו לפגוש אותן ולצפות מקרוב בהתנהגותן.

צילומים מאת: אביעד בר ויונתן בן סימון

יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden