הגנה על המגוון הביולוגי בעזרת עצים פילוגנטיים

עצים פילוגנטיים הם כלי המסייע לנו לשמור על מינים בסכנת הכחדה ועל המגוון הביולוגי.

פורסם ב-08 אוגוסט 2016

שידוכים אבולוציוניים

בדיוק כפי שעצים פילוגנטיים עוזרים לנו לזהות מיני בר שקרובים למיני תרבות חקלאיים, כך הם גם מסייעים לנו לשמר מינים בסכנת הכחדה. לדוגמה, כשביולוגים חיפשו שידוך לג'ורג' הבודד,  צב הגלפאגוס האחרון מבני מינו שנותר באי פינטה, הם פנו לפילוגנטיקה. החוקרים התבססו על DNA כדי לשחזר את העץ האבולוציוני של צבי ענק מאיים רבים בארכיפלג גלפאגוס, במטרה למצוא את הצבים הקרובים ביותר לג'ורג' מבחינה אבולוציונית. לרוע המזל, התברר שג'ורג' הבודד הוא אכן הצב היחיד ששרד מהמין הזה. אף מין לא נמצא מספיק קרוב אליו כדי שיוכלו להעמיד יחד צאצאים פוריים וג'ורג' הבודד מת גלמוד בשנת 2012.

הצב המכונה ג'ורג' הבודד (מהמין Geochelone abingdoni). מקור: galapagospark.org

אבל יש גם מקרים עם סוף טוב. עד לאחרונה, הביולוגים חשבו שצבי הענק מהאי פלוראנה שבארכיפלג גלפאגוס נכחדו לחלוטין לפני 150 שנה בעקבות ציד יתר על ידי מלחים. צוות מדענים בחן לאחרונה דגימות DNA של צבי ענק מאיים שונים בארכיפלג והשווה אותן לדגימות DNA של צבים שחיו באי פלוראנה וגופותיהם נשמרו במוזיאונים. החוקרים שחזרו עץ אבולוציוני של צבי הענק והופתעו לגלות שרצפי ה-DNA של הצבים מפלוראנה נמצאו באותו קלייד עם כמה צבי ענק מהאי איזבלה. ככל הנראה, בשנות ה-80 של המאה ה-19, מלחים העבירו כמה צבים מפלוראנה לאיזבלה, השאירו אותם שם, ואלה שרדו והתרבו! כעת נעשה מאמץ לאושש את האוכלוסייה של המין הזה.

עצים פילוגנטיים של צבים

הגנה על המגוון

במקרים רבים משתמשים בעצים פילוגנטיים כדי להתמקד בקבוצת מינים או שושלות, אך עצים אבולוציוניים מאפשרים לנו הרבה יותר מזה. עצים פילוגנטיים מסייעים לנו לזהות קבוצות של שושלות עם היסטוריה אבולוציונית ייחודית, מה שמועיל מאוד כשבוחנים את סדרי העדיפויות ומנסים לבחור על אילו מינים או אזורים להגן, שהרי לצערנו אין לנו משאבים להגן על כל עולם הטבע.

לדוגמה, מדענים גילו שבתי גידול שבהם חיים צמחים מענפים המרוחקים זה מזה בעץ הפילוגנטי, נוטים להיות יותר יצרניים מבתי גידול שיש בהם צמחים רבים אך קרובים מבחינה אבולוציונית זה לזה. אם כך, כדי לשפר את בריאותה של  מערכת אקולוגית כדאי לקחת בחשבון גם את ההיסטוריה האבולוציונית של המינים הכלולים בה. מאמצי שימור אחרים מתמקדים במינים שיתרמו למגוון בעתיד. לפיכך, חוקרים בוחנים עצים אבולוציוניים וקובעים באילו שושלות סבירות גבוהה במיוחד להתמיינות של מינים חדשים ומנסים להגן על בתי הגידול של המינים הללו. מדענים וקובעי מדיניות עדיין מנסים למצוא את הדרך הטובה ביותר להשתמש במידע הזה, אך סביר שלמידע הזה תהיה חשיבות רבה בהחלטות עתידיות בתחום שימור המגוון הביולוגי.
עצים פילוגנטיים של חמניה ושעועית

מקורות וקריאה נוספת

Burns, C.E., C. Ciofi, L.B. Beheregaray, T.H. Fritts, J.P. Gibbs, C. Marquez, C., … and A. Caccone. 2003. The origin of captive Galapagos tortoises based on DNA analysis: Implication for the management of natural populations. Animal Conservation6:329-337.

Tortoise tree adapted from Poulakakis, N., S. Glaberman, M. Russello, L.B. Beheregarya, C. Ciofi, J.R. Powell, and A. Caccone. 2008. Historical DNA analysis reveals living descendants of an extinct species of Galapagos tortoise. Proceedings of the National Academy of Sciences USA 105:15464-15469.