11:25
הדפסהשיתוף

הוספת ממד הזמן לעץ הפילוגנטי

ציר הזמן בעץ הפילוגנטי מוצג על ידי שרטוט אורך הענפים בהתאמה למשך הזמן שחלף מאז שהשושלת נוצרה.

עובד מתוך University of California Museum of Paleontology's Understanding Evolution | פורסם ב-21 יוני 2015

אם היינו רוצים לדחוס את 3.8 מיליארד השנים של היסטוריית החיים על פני כדור הארץ לדקה אחת, היינו צריכים לחכות 50 שניות כדי שהחיים הרב-תאיים יתפתחו, עוד 4 שניות עד שהחולייתנים יעלו ויכבשו את היבשה, וארבע שניות נוספות עד שהפרחים יתפתחו. רק ב- 0.002 השניות האחרונות יופיע האדם כפי שאנו מכירים אותו היום.

שעון המתאר מתי הופיעו קבוצות שונות במהלך האבולוציההעץ הפילוגנטי הזה מציג את התפתחותם של החולייתנים – קלייד קטן ביותר בעץ החיים. אורך הענפים הותאם כדי להראות מתי שושלות התפצלו ומתי נעלמו.

עץ פילוגנטי שמציג את החולייתנים. אורך הענפים הותאם כדי להראות מתי שושלות התפצלו ומתי נעלמו.
ההביולוגים מציגים את ציר הזמן בעץ הפילוגנטי על ידי שרטוט אורך הענפים בהתאמה למשך הזמן שחלף מאז שהשושלת נוצרה. אם עץ החיים היה משורטט בצורה הזו, היה לו גזע ארוך ביותר לפני שהיו צצים ענפי הצמחים ובעלי החיים.

כיצד נדע מה קרה מתי?

החיים החלו לפני כ-3.8 מיליארד שנים, חרקים הופיעו והתגוונו לפני 290 מיליון שנה, אך השושלות של בני האדם והשימפנזים התפצלו זו מזו רק לפני 5 מיליון שנה. כיצד הצליחו מדענים לשחזר את רצף האירועים הזה שהתרחש בעבר הרחוק?

מדענים מתחומי מחקר רבים ושונים מרכיבים יחד פסיפס ידע שמשחזר את תמונת העבר, מספר על ההווה, ואפילו חוזה במידה מסוימת את התהליכים שיתרחשו בעתיד. מדענים אלה עוסקים במדעי כדור הארץ, מדעי האטמוספרה ומדעי החיים. הם משתמשים בשיטות פיזיקליות, כימיות וביוכימיות.

שלוש שיטות עיקריות מסייעות לקביעת המועד של אירועים שונים שהתרחשו בהיסטוריה של כדור הארץ:
זמן מחצית החיים של יסודות רדיואקטיביים מאפשר למדענים לקבוע ישירות את גילם של סלעים וחומרים על ידי שיטות של תיארוך רדיומטרי.
שכבות הסלע (מדע הסטרטיגרפיה, תחום של הגיאולוגיה) מספקות מידע על רצף האירועים שממנו אפשר להסיק על התיארוך היחסי.
שעונים מולקולריים (קצב שינוי ידוע של גנים מסוימים) מאפשרים למדענים לקבוע את מידת המרחק הגנטי בין מינים שונים ולהסיק לגבי המועד שבו התרחשו השינויים.

אולי יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden