15:12
הדפסהשיתוף

מארג שיתופי פעולה

מדהים לגלות בטבע את מארג היחסים בין המינים – עד כמה הוא מורכב, עד כמה כל אחד מהמינים תורם לרקמת הקשרים שמרכיבה את המערכת האקולוגית כולה. יש אינסוף דוגמאות. בחרנו לספר על כמה מהן

פורסם ב-15 פברואר 2021

נמלים, פטריות וחיידקים

נמלים גוזרות עלים משתייכות לשני סוגים: Acromyrmex ו-Atta. נמלים אלה מקיימות יחסי גומלין הכרחיים (אובליגטוריים) עם פטריות (בעיקר מהמשפחה Lepiotaceae). במשך שנים רבות סברו החוקרים כי הנמלים ניזונות מן העלים, אך לא כך הוא. למעשה, הנמלים גוזרות את העלים עבור הפטריות שאיתן הן מקיימות יחסי גומלין. הפטריות הן מקור המזון העיקרי של הנמלים והמזון היחיד של הזחלים והמלכה. הנמלים מגדלות את הפטריות בערוגה תת-קרקעית בתוך הקן, מזינות אותן בעיסת עלים שהן גוזרות ולועסות עבורן ודואגות להן לתנאי גידול מיטביים. כאשר מוקמת מושבת נמלים חדשה, הפטריות נישאות על המלכה למושבה החדשה וכך מורשות מדור לדור. לעיתים הנמלים גם אוספות פטריות חדשות.
במערכת ההדדיות הזאת שותפים גם חיידקים. גופן של הנמלים מכוסה בשכבה לבנבנה העשויה מחיידקים(actinomycete), אשר מייצרים חומרים אנטיביוטיים ששומרים על הפטריות מפני פתוגנים. חיידקים אלו מועברים מנמלה לנמלה והם חלק מיחסי הגומלין המורכבים במושבת הנמלים; הם מספקים הגנה לפטריות וכך מבטיחים את מזונן של הנמלים. הנמלים, מצידן, מפיצות את החיידקים ומספקות להם בית גידול נוח.

נמלים גוזרות עלים Geoff Gallice from Gainesville, FL, USA, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

נמלים גוזרות עלים Geoff Gallice from Gainesville, FL, USA, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

חוקרים סבורים כי יחסי הגומלין הללו התפתחו לפני 65-45 מיליון שנה. ההיסטוריה האבולוציונית המשותפת הארוכה הזאת הביאה ליחסים מורכבים ביותר בין הצדדים:
* בפטריות התפתח מבנה מיוחד (gongylidia), העשיר בחומרים מזינים (ליפידים וקרבוהידרטים), שהנמלים ניזונות בעיקר ממנו.
* בנמלים התפתחה התנהגות "חקלאית" והן מספקות מזון לפטריות. הנמלים אוספות עלים, מלקקות ולועסות אותם לחתיכות קטנות בגודל של 2-1 מילימטרים. עיסת העלים מועברת לחלקת הפטריות, שם היא מפורקת על ידי הפטריות שניזונות ממנה. כדי לשמור על היגיינת הקן, הנמלים מפנות את הפסולת לאזורים מיוחדים בקן.
* הנמלים מגנות על הפטריות מפני פתוגנים (מחוללי מחלות) על ידי הסרת פטריות זרות והרחקת פטריות נגועות מהקן.

סחלבים, חרקים, עצים ופטריות

משפחת הסחלביים היא הגדולה במשפחות הצמחים, והיא מונה יותר מ-25,000 מינים שמקיימים מגוון של יחסי גומלין עם מינים בסביבתם. רוב הסחלבים הם אפיפיטים: צמחים שמטפסים או גדלים על צמחים אחרים, אך אינם טפילים (יחסי קומנסליזם). מכיוון שהסחלבים לא מקבלים חומרים חיוניים מהקרקע, הם מקיימים יחסי גומלין הדדיים עם פטריות מיקוריזה, שמספקות להם חומרי מזון. יחסי ההדדיות הללו הם הכרחיים (אובליגטוריים) לסחלב, לפחות בשלבי נביטת הזרע. הפטרייה מקבלת מהסחלב הבוגר סוכרים (תוצרי פוטוסינתזה).

דבורנית, צילום: יובל ספיר

דבורנית, צילום: יובל ספיר

הסחלבים מקיימים יחסי גומלין גם עם חרקים מאביקים. במהלך האבולוציה התפתחו בסחלבים מגוון עצום של צורות פרחים, צבעים ודגמים מרהיבים, שנועדו למשוך אליהם מאביקים. במינים רבים התפתחו פרחים "רמאים", שאינם גומלים למאביק שלהם בצוף. הסוגים הנפוצים של רמייה הם רמיית מזון ורמייה מינית. ברמיית מזון, פרח הסחלב דומה למקור מזון (למשל לפרחים בעלי צוף). ברמייה מינית, פרח הסחלב דומה לחרק נקבה ומושך אליו זכרים. למשל, פרח הדבורנית (הנפוץ גם בישראל) דומה לדבורה; גם המרקם הקטיפתי והשעיר של הפרח וגם ריחו דומים לאלו של דבורה נקבה. ישנם מינים רבים של דבורניות, כל אחד בעל פרחים שונים, בהתאם לדבורים המאביקות אותם.

הידעתם?

  • פרחי הסחלבים הם בין הפרחים מאריכי החיים בעולם הצמחים. הם שורדים שבועות עד חודשים. הפרחים קמלים מיד לאחר האבקתם.
  • זרעי הסחלבים זעירים (משקלם כ-10 מיקרוגרם), ולכן מכונים "זרעי אבק". משקלם הקל מאפשר להם להינשא למרחק רב.
  • הווניל הוא מין של סחלב. פולי הווניל משמשים כתבלין, בעיקר בקינוחים.
  • משקה הסחלב עשוי מעמילן של פקעת הסחלב.

    וניל שטוח-עלים, צילום: משה פרי

    וניל שטוח-עלים, צילום: משה פרי

מקורות וקריאה נוספת

פרגמן-ספיר (2010) משפחה שכזאת, בשביל הארץ: 25-22.

Currie (2001) A community of ants, fungi, and bacteria: A Multilateral Approach to Studying Symbiosis. Annual Review of Microbiology, 55:357-80.

Jersáková et al. (2005) Mechanisms and evolution of deceptive pollination in orchids. Biological Reviews, 81:219-235.

Nilsson (1992) Orchid Pollination Biology. Trends in ecology and Evolution, 7(8): 255-259

Dearnaley (2007) Further advances in orchid mycorrhizal research. Mycorrhiza, 17:475-486

אולי יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden