10:12
הדפסהשיתוף
  • ספירת הפרפרים הגדולה
    ספירת הפרפרים הגדולה

ספירת הפרפרים הגדולה

אגודת חובבי הפרפרים בשיתוף מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, החברה להגנת הטבע ורמת הנדיב מזמינים את הציבור הרחב לזהות ולספור פרפרים בין התאריכים 25-12 באפריל 2020 בשטחים פתוחים, בשמורות טבע וביישובים ברחבי הארץ

בישראל מעופפים למעלה מ-140 מינים של פרפרים, ביניהם כמה מינים הנתונים בסכנת הכחדה, בעיקר עקב כניסת בני האדם לשטחי המחיה הטבעיים שלהם והרס בתי הגידול שלהם. ספירת הפרפרים הגדולה היא מיזם של מדע אזרחי המסייע רבות למדענים על-ידי ניטור של כמה שיותר פרפרים בכל רחבי הארץ. תכנית ניטור הפרפרים, שנוסדה על-ידי אגודת חובבי הפרפרים בישראל, עוקבת אחר מצבם האקולוגי של הפרפרים בארץ, מה שעשוי לשפוך אור על הטבע הישראלי בכללותו.

הציבור מוזמן להיות שותף למאמץ הגדול של איסוף תצפיות פרפרים, כל אחד באזור שבו הוא נמצא. עבור הספירה הותאם פרוטוקול פשוט: יוצאים לשטח פתוח במהלך היום, בוחרים מקום לספירה ובמשך 15 דקות רושמים את מספר הפרפרים הנצפה מכל מין באתר שנבחר. אפשר לבצע כמה ספירות פרפרים באתרים שונים או לספור שוב באותו האתר בימים אחרים. הפעילות ומתאימה לכל המשפחה: ילדי גן ובתי-ספר, הורים, חובבי טבע וכל מי שמבקש להשתתף בשמירה על הפרפרים והטבע בישראל.

למה לספור פרפרים?

מטרת הספירה לעזור להעריך את מצב איכות הסביבה שלנו. הפרפרים ידועים כסמן מצויין לאיכות הסביבה עקב היותם מאוד רגישים לשינויים בסביבה הן מבחינת איכות האוויר והן מבחינת שינויים בבתי גידול. המידע שיתקבל יאפשר לזהות מגמות של שינויים לאורך שנים ויסייע לתכנן כיצד להגן על פרפרים מהכחדה, כמו גם להבין את השפעת שינויי האקלים על חיות הבר.

איך משתתפים?

  1. בוחרים אתר – זה יכול להיות שטחים פתוחים, שמורות טבע, יישובים ולמעשה כל מקום. עדיף לבחור מקום שבו הפריחה בעיצומה וניתן לראות פרפרים מעופפים.
  2. בוחרים מועד – הספירה הגדולה תיערך בין התאריכים 25.04.2020-12.04.2020 ועדיף לערוך את התצפית בין השעות 13:00-09:00.
  3. מורידים את מדריך הפרפרים או פותחים את הטופס בטלפון הנייד. כדאי להתכונן מראש ולהכיר את מיני הפרפרים השונים.
  4. מתצפתים וסופרים – עומדים באתר הנבחר במועד שהוחלט במשך 15 דקות, להסתכל סביב ולרשום את הפרפרים שנצפים.

להרחבה ופרטים נוספים לחצו כאן.

ממצאי הספירה עתידים לסייע לחוקרים ללמוד על מצב אוכלוסיות הפרפרים בפרט ועל מצב הטבע הישראלי בכלל. למשל, אירוע הנדידה של נמפיות החורשף בשנה שעברה היה מורכב במיוחד. הדיווחים הרבים שהתקבלו מאנשים מכל קצות הארץ סייעו ליצור "תמונת מצב" של הנדידה. ללא התצפיות הרבות לא היה אפשר להבין את היקף התופעה וכיווניה. מדע אזרחי במיטבו.

להסברים מפורטים, יש להיכנס לקישור באתר אגודת חובבי הפרפרים.

ב-2009 נוסדה תכנית ניטור הפרפרים בישראל על ידי אגודת חובבי הפרפרים בישראל.

הפרפרים כתמרורי אזהרה אקולוגיים

מיני פרפרים נדירים רגישים ביותר להפרעות בשטחי המחיה שלהם בשל תלותם במגוון רחב של תנאים. די בכך שאחד מהתנאים האלה לא יתקיים כדי לגרום להכחדתם. לדוגמה, זחליו של צַמְרִיר הַקֶדֶד גדלים רק בפירותיו של קֶדֶד גְּדוֹל-פְּרִי , המצמיח פירות רק לאחר שהואבק על ידי דבורי בר. כאשר מתחיל בסביבתם נזק אקולוגי יהיו הפרפרים בין הראשונים שייעלמו, ולכן הם משמשים כתמרורי אזהרה שחובה עלינו להבחין בהם.

צַמְרִיר הַקַּדָּד. צילום: עוז ריטנר


צבעי הפרפרים כאמצעי הגנה

בספירת הפרפרים הגדולה לא מתמקדים במינים הנדירים אלא בפרפרים השכיחים, שגם הם יפים ומעניינים. לעיתים קרובות צבעי הפרפרים משמשים אמצעי הגנה מפני טורפים. לדוגמה, צבעיו המרהיבים והבולטים של זְנַב-הַסְּנוּנִית הַנָּאֶה הצהוב והשחור הם למעשה צבעי אזהרה: פרפר זה רעיל!  הפרפר אינו מייצר בעצמו את הרעל אלא אוגר אותו בגופו מהצמח שממנו הוא ניזון בהיותו זחל – בדרך כלל מדובר בצמחי פֵּיגָם, קָזוּחַ או כֶּלֶךְ. אם כן, בתזונה מצמח רעיל טמון יתרון כפול: הימנעות מתחרות עם צמחונים אחרים והגנה מפני טורפים.

זְנַב-הַסְּנוּנִית הַנָּאֶה. צילום: עוז רוטנר

 

פרפר שכיח נוסף שנפגוש בספירת הפרפרים הגדולה הוא נִמְפִית הַחֻרְשָׁף. פרפר כתום ובולט זה נסמך על הסוואה להגנתו. כאשר כנפיו פרושות, צידן העליון והכתום גלוי, והטורף תר בעיניו אחר הצבע הזה. אבל כאשר נמפית החורשף נוחתת, היא סוגרת את כנפיה: הכנף התחתונה מסתירה את הכנף העליונה, ורק צדה התחתון, שצבעו חום, נותר גלוי, ומסווה אותה ביעילות. קרוב לוודאי שהטורף, שעד לאותו הרגע תר אחרי פרפר כתום, יישאר רעב ומבולבל.

נִמְפִית הַחֻרְשָׁף. צילום: עוז רוטנר

 

נהניתם? מעוניינים לספור פרפרים כל השנה? פנו לריכוז המתנדבים של תכנית הניטור: bmsisrael@gmail.com

 

יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden