10:13
הדפסהשיתוף
  • ים שירותי המערכת
    שירותי המערכת האקולוגית

שירותי המערכת האקולוגית

  • גלו עד כמה הטבע חיוני לקיומנו

המושג "שירותי המערכת האקולוגית" מתייחס לכלל התהליכים והרכיבים במערכת האקולוגית, המשפיעים באופן ישיר או עקיף על רווחתנו, בני האדם, והמאפשרים לנו לנשום, לאכול ולהתקיים.
התצוגה האינטראקטיבית החדשה בתערוכה "מארג החיים" היא ראשונה מסוגה ועוסקת בשירותי המערכות האקולוגיות בישראל.

קיומו של המין האנושי, כמו קיומם של כל היצורים החיים, תלוי בקיומן של מערכות אקולוגיות בריאות ומתפקדות. מגוון המערכות האקולוגיות שבכדור הארץ, שבהן מגוון מינים המקיימים ביניהם קשרי גומלין, מספקות לנו, בני האדם, שירותים בעלי חשיבות עצומה: החמצן שאנו נושמים, המזון שאנו מגדלים, מי השתייה שלנו, חומרי גלם, תרופות ועוד אין־ספור שירותים תומכי חיים, החיוניים לקיום האנושות.

בתצוגה האינטראקטיבית החדשה, בטכנולוגית 'קינקט', מוקרנים על מסך גדול איורים של שלוש סביבות אקולוגיות נבחרות – סביבה ים־תיכונית, סביבה ימית וסביבה עירונית, כאשר כל פעם מוקרן איור של סביבה אחת, המתחלף באופן אוטומטי לסביבה הבאה. עמידה מול המסך מאפשרת למבקרים לראות בתוך האיור המוקרן ייצוג של דמותם (אווטאר), ובאמצעות מחוות גוף של המבקר או המבקרת מוזמנים לחשוף ולגלות תועלות שונות שהמערכת האקולוגית מספקת לבני האדם.

המערכות של ערים ויישובים

מערכות של ערים ויישובים

המערכות החבל ים-תיכוני

מערכות חבל ים-תיכוני

המערכות הימיות

מערכות ימיות

התצוגה כוללת גם מסך מידע, המאפשר להרחיב בנושא באמצעות הצגת מגוון השירותים שמסופקים על ידי המערכות האקולוגיות השונות בישראל.
בכל אחת מהמערכות תוכלו לראות שלושה שירותים עיקריים:
שירותי אספקה – אלו המוצרים שאנו מקבלים ישירות מהטבע.
לדוגמה: גידולים חקלאיים ומאכלי בר (דגים, ירקות, פירות, עשבי תיבול ועוד), מי שתייה, חומרי גלם טבעיים לבנייה ולביגוד (למשל, כותנה ועץ), משאבים רפואיים מצמחים ומפטריות ואביזרי קישוט.
שירותי ויסות – אלו התועלות שאנו מפיקים מתהליכים המתרחשים במערכות האקולוגיות. שירותים אלה  הכרחיים לקיומנו ותורמים להגנתנו מפני אירועי קיצון.
לדוגמה: מיתון ההתחממות העולמית, אירועי שיטפונות וזיהום האוויר והמים, וכן האבקת גידולים חקלאיים.
שירותי תרבות –  כלל הידע והחוויות התרבותיות שאנו מקבלים מהטבע ושמעשירים את חיינו.
לדוגמה: נופש, תיירות וספורט, מקורות מידע לחינוך ולמחקר מדעי ומקורות השראה לאומנות ולדת.

התצוגה מתבססת על תוצרי הפרויקט ״מערכות אקולוגיות ורווחת האדם – הערכה לאומית״ שבוצע, ביוזמת המשרד להגנת הסביבה, על ידי המארג – התוכנית הלאומית להערכת מצב הטבע, במוזיאון הטבע. מטרת הפרויקט הייתה להעלות את המודעות בקרב מקבלי ההחלטות בישראל לתועלות וחשיבותן של המערכות האקולוגיות והטבעיות לרווחת האדם.

גישת "שירותי המערכת האקולוגית" מסייעת לאנשי מקצוע מתחומים מגוונים לקיים דיונים ולקבל החלטות מושכלות בתהליכי תכנון וניהול בני-קיימא של השטחים הפתוחים. בנוסף, הגישה מדגישה את הקשר והתלות של התושבים במערכות אקולוגיות בריאות ומתפקדות, ועוזרת להגביר את המודעות בקרב הציבור ומקבלי ההחלטות בתחום שמירה ושיקום של השטחים הפתוחים בישראל.

התערוכה הופקה בתמיכת המשרד להגנת הסביבה.

אוצרת מדעית: ד"ר עמנואל כהן שחם
אוצרות ועיצוב חוויה: הדס זמר בן ארי
ייעוץ מדעי: פרופ' אוריאל ספריאל, פרופ' ערן פייטלסון, שירה גרוסברד, ד"ר אלון לוטן, אורי רמון, ד"ר סטפן מרטינז, ד"ר טל לוצאטו כנען
מערכות מוליטמדיה: מולטיפקט
ייעוץ וניהול פרוייקט טכני: אלי גדולין
עיצוב והפקה: טוקן סטודיו לעיצוב
פיתוח ועיצוב תצוגה אינטראקטיבית: סטודיו אדם פיינברג, שורטקאט-פלייגראונד.
עריכת לשון: דפנה לב
תרגום ועריכת לשון אנגלית: ד"ר קרלי גולודיאץ
תרגום ועריכת לשון ערבית: צאלח עלי סואעד

יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden