בואו עם תלמידיכם לביקור במוזיאון וגלו את עולם הטבע סביבנו.
מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב הוא ביתם של כחמישה מיליון וחצי פריטים של בעלי חיים וצמחים שמורים, המשקפים את המגוון הביולוגי באזורנו במאות שנים האחרונות ואת התפתחות המין האנושי במיליוני השנים האחרונות. אלפי פריטים מרתקים מתוך האוצר הענקי נחשפים לקהל הרחב בשמונה תערוכות קבע הלוקחות את המבקרים למסע התקרבות מופלא להכרת הטבע: מסע חוויתי ומהנה שמעודד שאלות וסקרנות.
התלמידים יוכלו להסתכל לאריה בעיניים, לראות עופות דורסים מקרוב, לצפות בחרקים חיים ולהכיר את התנהגויותיהם המפתיעות, ולהתבונן בחיות טרף, זוחלים, מכרסמים ובעלי כנף שחיו וחיים באזורינו באופן בלתי אמצעי. התערוכות מאפשרות היכרות עם חיות שבמשך מיליוני שנים התאימו את גופן לסביבתן, כמו דגים עיוורים, שועלי מדבר זעירים ולטאות מתחפרות.
המוזיאון מציע סיורים וסדנאות המותאמים לתלמידים החל מהשכבות הצעירות ועד שכבת י"ב.
סמוך למוזיאון נמצא הגן הבוטני של האוניברסיטה וניתן לשלב ביקור במוזיאון עם הדרכה בגן.
סיורים מודרכים
המוזיאון מציע סיורים מודרכים מותאמים למערכת החינוך ולשכבת הגיל או המגמה המקצועית, מגיל הגן ועד לכיתה י"ב.
*כל הפעילויות כוללות ליווי מדריכ.ה מטעם המוזיאון שעבר.ה קורס הכשרה ייעודי להדרכת קבוצות תלמידים במוזיאון, תוך התאמה של גיל ותחומי עניין. המדריכים והמדריכות שלנו הם תלמידי מחקר לתואר שני ושלישי ובעל ידע בתחומי מדעי החיים ו/או רפואה.
אפשרויות לסיורים מודרכים:
90 דק' בתערוכות המוזיאון
120 דק' המשלבות את תערוכות המוזיאון והגן הבוטני
סיור במוזיאון יכלול עד 3 תערוכות בהתאם להתנהלות הקבוצה ו/או הנושא המבוקש. הדרכה במוזיאון מאפשרת התמקדות בנושאים שונים, אך אין אפשרות לראות את כל התערוכות בביקור אחד. יש אפשרות לתיאום סדרת הדרכות בסיוע אגף החינוך ותקשורת מדע תוך קישור לתכנית הלימודים.
לתערוכות המוזיאון לחצו כאן
הגן הבוטני ע"ש יהודה נפתלי
הגן הבוטני של אוניברסיטת תל אביב משמש כמרכז להוראה, למחקר ולמקלט למיני צמחים הנמצאים בסכנת הכחדה. הגן משתרע על פני כ-34 דונם ובו תצוגה של צומח ארץ ישראל ושכנותיה, ותצוגות של אוספי צמחים מיוחדים מרחבי העולם.
מגוון המינים המייצג את צומח ארץ ישראל ומבחר המינים מצמחיית העולם הופכים את הגן למוזיאון חי ודינמי של עולם הצומח על היבטיו השונים. בגן מתנהלים מחקרים אקולוגיים ובוטניים שונים, מתפקוד חברות אקולוגיות ועד לגנטיקה של צמחים. בנוסף, הגן משמש כמעבדה לחקר מינים של צמחי בר נדירים ובסכנת הכחדה, ומשמש כגן מקלט לאותם צמחים במטרה לשמר את מגוון המינים של צמחי ישראל. כיום מצויים בגן כ-3800 מיני צמחים מהארץ ומהעולם.
להזמנת סיור לחצו כאן
מה פוגשים בתערוכות המוזיאון?
בכניסה למוזיאון מקבלים את פני המבקרים העופות החולפים מעל ישראל בנדידתם בין אפריקה לאסיה, בתערוכה מסע בין יבשות.
בתערוכה חרקים וקרובים הכוללת גם יצורים חיים, המבקרים זוכים למבט מקרוב לעולמם העשיר והמתוחכם להפליא של פרוקי הרגליים, השייכים למערכה הגדולה והמגוונת ביותר בטבע. סביבת חיים בחושך מספקת הצצה לבעלי חיים מהארץ והעולם החיים ללא אור יום.
תערוכת ארץ, חי, צומח סוקרת את המגוון המרשים של בתי הגידול בישראל מהמדבר עד לחרמון ואת בעלי החיים האופייניים להם בשש תמונות נוף, המורכבות מתצלומי נופים טיפוסיים בשילוב פוחלצים מהאוסף. תצוגת טבע עירוני מגלה את חיי העיר של חיות הבר.
בתערוכה צורה, מבנה, תפקוד המבקרים מוזמנים להישיר מבט אל מגוון מרהיב של בעלי חיים מישראל ומהעולם וללמוד כיצד מבנה גופם ויכולותיהם מותאמים לסביבתם ולתנאי המחיה שלהם.
התערוכה מגע יד אדם מאפשרת מבט מקיף על הסביבה שלנו: על בעלי החיים שנכחדו ממנה, על השפעת האדם על הטבע ועל השינויים הרבים שחלו בטבע בעשורים האחרונים.
התערוכה מארג החיים משרטטת באמצעות עץ השיטה את מגוון החיים העצום התלוי בו. המבקר חווה מסע בין מגוון הקשרים וההשפעות המתקיימים בין יצורים שונים, ובהם אנו, בני האדם. בהמשך התערוכה נפרשת בפנינו רשת הקשרים המסועפת המהווה את בסיס הקיום של הטבע כולו.
"תיבת האוצרות" והתערוכה אוצר האוספים שבתוכה מזמינות לשיטוט בין אוספי הטבע העשירים והמגוונים של המוזיאון ולהיכרות עם סיפורי מחקר מרתקים.
התערוכה מהו אדם? מתמקדת בנו, בני האדם, וסוקרת את התפתחות המין האנושי בהיבטים ביולוגיים ותרבותיים באמצעות ממצאים נדירים מחפירות ארכיאולוגיות לצד מיצגי מולטימדיה חדשניים.
פעילויות מדע
אגף החינוך ותקשורת מדע של המוזיאון יצר מגוון תכניות המיועדות להעשרת החינוך המדעי והסביבתי-אקולוגי בבתי הספר. הפעילות מוצעת לכיתות א' עד י"ב, בהתאמה לשכבת הגיל ולהתמחות המגמה או הנושא הנלמד במערכת. ניתן להזמין גם כסדרות שנתיות.
המדריכים והמדריכות שלנו הם תלמידי מחקר לתואר שני ושלישי ובעל ידע בתחומי מדעי החיים ו/או רפואה שעברו קורס הכשרה ייעודי להדרכת קבוצות תלמידים במוזיאון.
הפעילות מוצעת במספר מודלים:
1. מפגש מדע: סיור מורחב בתערוכות + השתתפות בסדנת מחקר
מסע מדעי בנושאים הקשורים לתכנית הלימודים, בו מתקיים סיור באורך כפול (90 דקות) במגוון תערוכות המוזיאון וסדנת מחקר שבה התלמידים יבחנו מוצגי אוסף ויתעמקו בנושא הנבחר. התוכנית מיועדת לתלמידי כיתות ד'-י"ב. משך הפעילות: שעתיים וחצי (לא כולל הפסקה).
2. יום מדע: הדרכה בתערוכות + השתתפות בסדנת מחקר + הדרכה בגן הבוטני/ סדנת חקרגלריה/ סיור מורחב בתערוכות (בהתאם לנושא)
מסע מדעי בנושאים הקשורים לתכנית הלימודים, בו התלמידים יבקרו בתערוכות המוזיאון וישתתפו בסדנת מחקר שבה יבחנו מוצגי אוסף ויתעמקו בנושא הנבחר, בתוספת הרחבה לבחירה של סיור בגן הבוטני, סדנת חקרגלריה או הרחבה של הסיור בתערוכות המוזיאון (בהתאם לנושא התכנית)
משך הפעילות: שלוש שעות וחצי (כולל הפסקה).
3. סדרות
רצף של מפגשי מדע או ימי מדע לתלמידי ד'-י"ב באחד משלושת התחומים: אבולוציה, אקולוגיה, הכרת עולם החי (סיסטמטיקה) או סדרה מורחבת. שימו לב: מומלץ לא יותר מסדרה אחת עד שתי סדרות בשנה לקבוצה.
להרחבה על התכנים המוצעים בפעילויות המדע לחצו כאן
הרשמה ופרטי קשר
להרשמה לסיור לחצו כאן
לפרטים נוספים, צרו קשר עם דניאלה קינן-גזית:
דוא"ל | smnhgroups@tauex.tau.ac.il
טלפון | 073-380-2027
לקבלת דיוור ועדכונים על תערוכות, סדנאות ופעילויות לחצו כאן
הנחיות למורה
כיתה המגיעה מוכנה לפעילות במוזיאון הטבע ובגן הבוטני של אוניברסיטת תל אביב נהנית יותר ולומדת יותר. לכן, חשוב להכין את התלמידים לקראת הביקור.
צרו עבור התלמידים בסיס ידע והקשר לפעילות | שילוב הפעילות במוזיאון הטבע ובגנים כהרחבה לחומר הלימוד יאפשר לתלמידים ליצור מפת הקשרים רחבה ומשמעותית יותר. מומלץ לשוחח עם התלמידים לפני הביקור על חווית הביקור במוזיאון. אם תכנית הביקור מתמקדת בנושא מסוים, חשוב לברר מהו הידע ומהן התפיסות הקיימות אצל התלמידים, ולדאוג ליצירת בסיס משותף הברור לכולם. הכנה מוקדמת שלכם ושל התלמידים תאפשר לכולכם להיות שותפים פעילים במהלך היום, וכך גם תוכלו להמשיך את הדיון והלימוד של הנושא בבית הספר.
דונו במטרות הביקור וביעדיו הלימודיים | הגדרת היעדים הלימודיים תבהיר לתלמידים את ההקשר הלימודי של הפעילות, תאפשר להם להיות ממוקדים בתכנים ותדרבן אותם לשתף פעולה במהלך היום. היעדים יכולים להיות קשורים לנושא מסוים, למיומנויות ולשינוי עמדות.
ארגנו את התלמידים | חלקו את התלמידים מראש לקבוצות של 20 לכל היותר. לכל קבוצה חייב להיות מלווה, שיהיה שותף פעיל ויישא באחריות לבעיות משמעת, אם יתעוררו. יש לדאוג שהתלמידים יביאו עימם כלי כתיבה, כובע (אם יוצאים לסיור לאחד הגנים) ושתייה, וכן מזון למשך כל שעות הפעילות. לא תתאפשר רכישת מזון בזמן הפעילות.
אנא חזרו עם התלמידים על הוראות ההתנהגות | מוזיאון הטבע והגנים הם מקום עבודתם ולימודיהם של אנשים רבים – יש לשמור על השקט. אין לגעת במוצגי המוזיאון, מלבד אלו המסומנים כמיועדים לכך. בגן הבוטני אין לרדת מהשבילים ואסור לקטוף.
כללי ההתנהגות בזמן מגיפת הקורונה | יש לדאוג שכל התלמידים והמלווים יחבשו מסיכות פנים לאורך כל הביקור במוזיאון. יש להתעדכן בהנחיות סמוך למועד הביקור.
סיכום והמשך הלימוד בבית הספר | מומלץ מאוד לעבד את הידע ואת החוויות שנרכשו במהלך הפעילות, להשוות בין הידע הקודם לידע החדש, להמשיך לפתח מושגים ורעיונות חדשים, לדון בחוויות הרגשיות ולקשור אותן לחומר הלימודים.
פרטים נוספים | אנא הגיעו למוזיאון רבע שעה לפני מועד תחילת הביקור. עם ההגעה, גשו לאחמ"ש על-מנת לעדכן על הגעתכם.
כתובת המוזיאון | קלאוזנר 12, תל אביב-יפו (אפשר להוריד את התלמידים מההסעה בתחנת האוטובוס סמוך למוזיאון).
אשת קשר לביקור | דניאלה קינן-גזית:
דוא"ל | smnhgroups@tauex.tau.ac.il
טלפון | 073-380-2027
לגרסת הדפסה לחצו כאן