22:47
הדפסהשיתוף
  • הכדור בצלחת שלך
    תצוגה חדשה | הכדור בצלחת שלך

תצוגה חדשה | הכדור בצלחת שלך

  • תצוגה אינטראקטיבית חדשה

אנחנו זקוקים למזון כמו אוויר לנשימה, אבל לוקחים אותו כמובן מאליו. בעידן שבו רוב המזון שאנו אוכלים נקנה בסופרמרקט, אין לנו זמן לעצור ולחשוב: מהיכן מגיע המזון שאנו אוכלים? היכן הוא גדל? ואיזו דרך עבר עד שהגיע אל הצלחת שלנו?

כל מזון שאנו אוכלים מקורו בטבע, ולכן תלוי בחוסנן של המערכות הטבעיות. למרות זאת, אנו מגדלים ומייצרים סוגי מזון שמזיקים גם למערכות הטבעיות וגם לבריאותנו.

הסביבה הצרכנית מעודדת אותנו לקנות יותר, לאכול יותר ולזרוק יותר. בזבוז המזון מוסיף על שחיקת משאבי הטבע גם את הצורך להתמודד עם פסולת מזיקה ופליטת גזי חממה.

מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב, בשיתוף הפורום לתזונה בת-קיימא, מעלה תצוגה אינטראקטיבית חדשה בשישה מסכי מגע ענקיים. התצוגה מזמינה את המבקרים לגלות כיצד שינויים בתזונה שלנו יכולים לשפר את בריאותנו ולסייע לסביבה.

בתצוגה מוצגים שלושה "סיפורים" על הרגלי האכילה והצריכה שלנו, ומוצעים צעדים פשוטים שבעזרתם נוכל לעשות שינוי משמעותי. התצוגה מאפשרת למבקרים לחקור את המסע שעובר המזון שלנו ואת ההשפעות שלו – עלינו וגם על הטבע. באמצעות פעילות משחקית ובשילוב אנימציה מרהיבה ניחשף למחיר הכבד של גידול בקר על המגוון הביולוגי ועל כדור הארץ; נופתע (או שאולי לא?) מכמויות המזון האדירות שנזרקות לפח ומהנזקים שיוצר הבזבוז, ולא רק לכיס שלנו; ונלמד מהו מזון אולטרה־מעובד, כיצד לזהות אותו ומהן ההשפעות הבריאותיות והסביבתיות של צריכתו.

שפע המוצרים גורם לנו לחשוב שתמיד נוכל לקנות כל מזון שרק נרצה, אבל כבר כיום הביטחון התזונתי מתערער. האתגר העצום העומד בפני האנושות הוא לספק לאוכלוסיית העולם, ההולכת וגדלה, תזונה בריאה שמקורה במערכות מזון מקיימות. מזון בריא ובר­־קיימא הוא צורך קיומי וזכות יסוד לכול ועלינו להבטיח אותו כיום ולדורות הבאים. האחריות אומנם מוטלת בראש ובראשונה על מקבלי ההחלטות, אך גם בידינו היכולת וההזדמנות להשפיע על המצב, החל מכמויות המזון שאנו קונים, דרך המצרכים שאנחנו בוחרים לקנות ועד לשאריות שנזרקות לפח.

לדברי פרופ' תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט: "בעולם שאוכלוסייתו עלתה פי ארבעה ויותר במהלך מאה השנים האחרונות, ושרמת החיים של חלק מתושביו גבוהה מאוד, ייצור מזון הוא פעולה עם השפעה סביבתית עצומה, בראש וראשונה בטרנספורמציה (התמרה) של שטחים טבעיים ובניצול מקורות מים מתוקים, אך גם בשימוש נרחב בחומרי דישון, קוטלי עשבים וקוטלי חרקים. מכיוון שחקלאות מצליחה תלויה בבריאות המערכת האגרו-אקולוגית, האינטרסים החקלאיים ואלו של ההגנה על מערכות אקולוגיות מתפקדות שלובים זה בזה. ההתנהלות והבחירות שלנו כצרכני מזון יכולות להשפיע השפעה עצומה הן על בריאות האדם והן על המערכת האקולוגית. הבשורה הטובה היא שבדרך כלל בחירות אישיות שהן בריאות וטובות לנו הן גם בחירות נכונות ובריאות מבחינה סביבתית".

באמצעות החוויה האינטראקטיבית החדשה במוזיאון הטבע נגלה ששינוי קטן בצלחת של כל אחד ואחת מאיתנו יכול לחולל שינוי גדול! הכדור בצלחת שלך.

התצוגה האינטראקטיבית בלובי קומה 2.

אוצרות מדעית של התערוכה | ד"ר דורית אדלר, נשיאת הפורום לתזונה בת־קיימא
ניהול קריאטיבי | לירון צברי
עיצוב ואנימציה | סטודיו קאמל
ועדת היגוי לתערוכה |  פרופ' תמר דיין, אלון ספן, ד"ר דורית אדלר, ד"ר אלון שפון, סיגל טפר, פרופ' דנית שחר, ד"ר עופר מנדלסון, ד"ר מנחם גורן, ד"ר אילאיל פרת, ד"ר רויטל בן-דוד-זסלו, עדי כץ-שפירא, תמר צדוק

יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden