18:45
הדפסהשיתוף
  • כמה כפפות צריך עכביש?
    הארי פוטר ועכבישי ההַרְעָגּוֹג

הארי פוטר ועכבישי ההַרְעָגּוֹג

הדפסהשיתוף

אמת או בדיה? על ההַרְעָגּוֹג האימתני בסדרת ספרי הארי פוטר

אז מה קדם למה: עכביש ממין הרעגוג בטבע, או ההרעגוג מהארי פוטר?
בסדרת ספרי הארי פוטר מאת ג'יי קיי רולינג ישנם אין-ספור יצורים קסומים, מופלאים ומבעיתים. אחד הבולטים בהם והרלוונטי ביותר לענייננו הוא הרעגוג. מדובר באַקְרוֹמַנְטוּלָה (Acromantula) – עכביש ארסי ענק בגובה חמישה מטרים, שמסוגל לדבר. הוא גודל על ידי האגריד, שומר הקרקעות של בית הספר הוגוורטס, שנאלץ לשחררו ביער האסור. מהרעגוג צמחה מושבת אקרומנטולות, שהיא, בגדול, החומר שממנו עשויים סיוטים.

האם יש אמת באותה סצנה מעוררת אימה? ראשית, עכבישים בגובה חמישה מטרים אינם מוכרים למדע. שנית, יצורים כאלה אינם יכולים להתקיים מבחינה פיזיקלית. מוטת רגליו של עכביש הצייד הענק (Heteropoda maxima), שנחשב לגדול בעכבישי העולם, היא 30 סנטימטרים בסך הכול.

ומה בנוגע ליצירת מושבות עכבישים? זו דווקא תופעה שקיימת בטבע. אמנם רוב מיני העכבישים הם יחידאים (חיים כבודדים), אך ישנם גם כמה מאות מיני עכבישים שנחשבים עכבישים תת-חברתיים, שיוצרים מושבות. החברתיות בקרב העכבישים נחלקת לשתי רמות: מקצת המינים חסרי מבנה חברתי קבוע; לעומתם ישנם מינים שבהם ההגירה למקומות חדשים נעשית בנחיל עכבישים הצועד יחד לאתר החדש שבו יקימו את המושבה. מינים אלו חיים ביערות הגשם במקומות כמו פפואה גיניאה החדשה או בדרום אמריקה.

אז, האם קיים עכביש בשם הרעגוג? קיים גם קיים! זה אחד המקרים הנהדרים שבהם תרבות הפופ נתנה השראה למדע. כלומר, המדען שהגדיר את המין ונתן לו את השם הרעגוג השאיל אותו מספרי הארי פוטר. העכביש, סוג של זאבן, התגלה בשנת 2017 בעת מסע של משלחת לחקר פרפרים. לדבריו של אלירזה זמאני, חוקר באוניברסיטת טהרן וחבר המשלחת, המין החדש, העונה לשם ליקוזה הרעגוגי (Lycosa aragogi), קטן בהרבה מאחיו הדמיוני (אורכו 2.5 סנטימטרים), אך אי אפשר להכחיש את הדמיון ביניהם. מהיכן נובע הדמיון? בסרט משנת 2002 הדמות הקולנועית של הרעגוג מבוססת על זאבן. הזאבנים קיבלו את שמם מכיוון שכמה מהמינים מסוגלים לרדוף אחר טרפם בריצה ואז לזנק עליו. הם בעלי ראייה מפותחת, ואחת הדרכים לזהות אותם היא לפי סידור עיניהם הייחודי: זוג עיניות גדולות בקדמת הראש מקנות להם מראה מעט אנושי – שתי עיניות גדולות מכל צד, ושורה של ארבע עיניות קטנות מתחתן. הזאבנים פעילי לילה ואינם מסוכנים לאדם.

יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden