17:21
הדפסהשיתוף

מה נחשב התאמה?

התאמה היא תכונה שנוצרה כתוצאה מברירה טבעית לתפקודה הנוכחי.

עובד מתוך University of California Museum of Paleontology's Understanding Evolution | פורסם ב-06 אוגוסט 2015

התאמה היא תכונה שנוצרה כתוצאה מברירה טבעית לתפקוד הנוכחי שלה. בהסתמך על הגדרה זו אנחנו יכולים להניח שאם X היא התאמה לתפקוד Y, אנו נמצא עדויות אבולוציוניות לכך.
נבחן את ההשערה שנוצות הן התאמה לתעופה של עופות. האם העדויות תואמות את ההנחה הזו?
אם התכונה עוצבה על ידי ברירה טבעית, היא צריכה להיות תורשתית, מכיוון שברירה טבעית פועלת רק על תכונות שעוברות בגנים מהורים לצאצאיהם. למשל, צאצאים של עופות מגדלים נוצות כמו אלו של הוריהם.

ברכיה עם אפרוחים

ברכיה עם אפרוחים

אם התכונה עוצבה על ידי ברירה טבעית לביצוע מטלה מסוימת, הרי שהיא צריכה לבצע אותה מטלה.
האם נוצות מתפקדות כדי לאפשר תעופה? במקרה של תעופת עופות, התשובה די ברורה. עופות עם נוצות מסוגלים לעוף ועופות שנוצות התעופה שלהם נפגעו אינם מסוגלים לעוף.

עקב אדום-זנב בתעופה

עקב אדום-זנב בתעופה

אם התכונה עוצבה על ידי ברירה טבעית, היא חייבת להגדיל את הכשירות של היצור בעל התכונה. זאת מכיוון שברירה טבעית מגדילה רק את השכיחות של תכונות שמעלות את הכשירות.
האם עופות כשירים יותר עם נוצות מאשר בלעדיהן? עופות ללא נוצות כנראה יעמידו פחות צאצאים מאשר עופות עם נוצות.

פיתוח ישראלי של תרנגולת ללא נוצות

פיתוח ישראלי של תרנגולת ללא נוצות

תכונה מותאמת אינה בהכרח התאמה

כדי שתכונה תחשב להתאמה, היא צריכה להיות תורשתית, תפקודית ולהגדיל את הכשירות של בעליה. אבל כדי לקבוע אם תכונה מסוימת היא התאמה, צריך גם לבחון כיצד היא התפתחה מבחינה אבולוציונית. לדוגמה, האם התכונה של קיום נוצות נבררה לתפקידה העכשווי, לדוגמה תעופה? במילים אחרות, האם נוצות התפתחו על רקע ברירה טבעית לתעופה? האם הן מופיעות במקביל להתפתחות תעופה? התשובה לכך היא כנראה שלילית. למאובנים של הקרובים ביותר לעופות, דינוזאורים בעלי שתי רגליים, היו כנראה נוצות אך הם לא יכלו לעוף.

Archaeopteryx lithographica

לכן, כנראה שהצורה הפשוטה ביותר של נוצות אינה התאמה לתעופה, למרות שכיום הן ללא ספק משרתות את התפקוד הזה. זו היא כנראה אקספטציה לתעופה והתאמה לתפקוד אחר. החיפוש אחר תשובות לשאלות כאלה הוביל את החוקרים לחפש תרחישים שונים שיכולים להסביר את התפתחות הנוצות.
שאלה זו מדגישה את החשיבות של הבנת ההיסטוריה של היצורים דרך "קריאת" מאובנים ובניית העץ הפילוגנטי. לא מספיק לדעת שתכונה מסוימת מתפקדת בצורה מסוימת כעת. אנחנו רוצים לדעת מה היה כאשר היא התפתחה. לשם כך אנחנו צריכים לשחזר את הפילוגנזה של היצורים שמעניינים אותנו, ולהבין את התפקוד הקדום של התכונות שאותן אנו חוקרים.

אולי יעניין אותך גם

    כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
    אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
    Silence is Golden