05:02
הדפסהשיתוף

עצים פילוגנטיים בכיתה

פעילויות קצרות ופשוטות בכיתה יכולות לעזור להטמיע את רעיונות האבולוציה ואת ההבנה של עצים פילוגנטיים בקרב התלמידים

עובד מתוך University of California Museum of Paleontology's Understanding Evolution | פורסם ב-15 יוני 2016

להלן כמה דוגמאות לפעילויות קצרות ופשוטות בכיתה שיכולות לעזור להטמיע את רעיונות האבולוציה ואת ההבנה של עצים פילוגנטיים בקרב התלמידים.

עצים "בקטנה"

  • בכל פעם שהתלמידים צריכים להציג תוצרים לגבי מינים, בקשו מהם שיציגו גם עץ פילוגנטי שמציג את מיקומו של המין בעץ החיים.
  • תלו בכיתה את פוסטר עץ החיים. בכל פעם שאתם מתייחסים בכיתה ליצור חי, הציגו אותו על העץ וחפשו מינים שקרובים אליו אבולוציונית, או אתגרו את התלמידים לעשות זאת בעצמם. אם אתם מלמדים תלמידים בכיתות גבוהות, אתם מוזמנים להשתמש בעץ גם כדי לזהות היכן או מתי התפתחו תכונות שונות – נשימה אירובית, פוטוסינתזה, ארבע רגליים – בהתאם לנושאי הלימוד. אתם יכולים להשתמש בעץ שכולל תמונות, או בעץ ללא תמונות – במקרה כזה, אתם יכולים להוסיף תמונות מתאימות בשיתוף התלמידים.
מדריכה מציגה מאובן של ארכיאופטריקס במהלך פעילות בנושא אבולוציה

מדריכה מציגה מאובן של ארכיאופטריקס במהלך פעילות בנושא אבולוציה

 

מתעמקים בעצים

  • בקשו מהתלמידים לחפש באינטרנט איורים של עצים פילוגנטיים. בעזרת החומרים באתר בקשו מהתלמידים לזהות אלמנטים שונים בעץ – שורש, טקסון, אב קדמון משותף ועוד. התנסות זו תחזק את ההבנה של התלמידים לגבי מבנה העץ הפילוגנטי ותקל עליהם להבין תצוגות גרפיות שונות של עצים.
  • בקשו מהתלמידים לחפש באינטרנט כמה עצים פילוגנטיים שונים שמציגים את אותם הטקסונים ובקשו מהם לעקוב אחר תבנית ההתפצלות ולהשוות בין העצים – במה הם דומים ובמה הם נבדלים. חפשו עצים של חרקים, דינוזאורים או הומינואידים. הנה כמה דוגמאות:

        לווייתנים: עץ 1, עץ 2
פרימטים: עץ 1, עץ 2
סוסים: עץ 1, עץ 2

  • כחלק מפעילות בכיתה או כשיעורי בית, אפשר לתת לתלמידים משימה להוסיף טקסון לעץ קיים. התלמידים צריכים לקבוע איזה מידע הם צריכים כדי למקם את הטקסון שלהם ולחפש את המידע באינטרנט. התלמידים צריכים להסביר את המיקום שבחרו במונחים של אב קדמון משותף ולתאר את התכונות המשותפות והנגזרות או את העדויות שתומכות בבחירה שלהם.
  • בקשו מהתלמידים לתאר בכתב את הסיפור שמספר עץ פילוגנטי מסוים. שימו דגש על צורת ההתנסחות – התפתחות של תכונות אינה מכוונת מטרה, ואין מקום לרצון או לבחירה. תכונות מתפתחות באקראי ושורדות אם הן מעניקות יתרון למי שנושא אותן. זו הזדמנות נהדרת לעקור תפיסות שגויות נפוצות.

אולי יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden