10:01
המוזיאון פתוח עכשיו ועד השעה 14:00
הדפסהשיתוף

ללמד אבולוציה

הוראת נושא האבולוציה מאתגרת, שכן האבולוציה עוסקת בטווחי זמן בלתי נתפסים, בתהליכים אקראיים ובשונות בתוך קבוצות, ובמקרים רבים דורשת חשיבה מופשטת ומורכבת

יעל גבריאלי | פורסם ב-02 פברואר 2021

הוראת אבולוציה היא משימה מאתגרת. האבולוציה עוסקת בטווחי זמן בלתי נתפסים, בתהליכים אקראיים ובשונות בתוך קבוצות, ובמקרים רבים דורשת חשיבה מופשטת ומורכבת. נוסף על כך, האבולוציה מתנגשת עם אמונות של רבים בכל שלוש הדתות המונותיאיסטיות.
לכן, לפני שאנחנו מתחילים להתמודד עם הוראת האבולוציה, כדאי שנברר לעצמנו ולתלמידים למה בדיוק אנחנו מתכוונים כשאנחנו מדברים על אבולוציה.

למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים אבולוציה?
המונח אבולוציה מתייחס לשלושה סוגי דברים: לתהליך, לתיאוריה ולתחום המחקר. שלושתם עוסקים בהבנת תהליכי השינוי שמביאים יצורים להיות מה שהם.

התהליך האבולוציוני הוא השינוי בתכונות התורשתיות של הפרטים באוכלוסייה לאורך דורות. ניתן להסתכל על האבולוציה בקנה מידה קטן (מיקרו-אבולוציה) – השינוי בשכיחות תכונות תורשתיות באוכלוסייה מדור לדור, וגם בקנה מידה גדול (מקרו-אבולוציה) – התפתחות מינים שונים במהלך דורות מאב קדמון משותף.
כיוון שהתהליך האבולציוני מתרחש על פני דורות רבים, אנחנו בדרך כלל לא צופים בו ב"שידור חי". עם זאת, ישנן גם לא מעט תופעות שכולנו חווים והן עדות לתהליכים האבולוציוניים, כמו התפתחות חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה ועשבים עמידים לחומרי הדברה, הופעת מוטציות (למשל של נגיפי הקורונה) והשבחת זנים חקלאיים וגזעים של בעלי חיים מבויתים בתהליכים של ברירה טבעית.
לכן, אין מחלוקת (כמעט)  על קיומו של התהליך האבולוציוני.

התיאוריה האבולוציונית מתארת את המנגנון של תהליך השינוי מדור לדור. היא מגדירה את התנאים הבסיסיים לקיום אבולוציה –  תורשה, שונות וברירה טבעית – ומסבירה כיצד מתרחש התהליך האבולוציוני. התיאוריה מסבירה כיצד מינים משתנים, כיצד מינים חדשים נוצרים וכיצד קורה שהם מותאמים לסביבתם ולאורח חייהם. תיאוריית האבולוציה נמצאת בבסיס הסיסטמטיקה, האקולוגיה, חקר ההתנהגות, הפיזיולוגיה, האנטומיה, הרפואה והאפידמיולוגיה. היא הבסיס להבנת החיים על פני כדור הארץ.

חשוב להדגיש: במדע, "תיאוריה" אינה עניין תיאורטי במובן של השערה או ניחוש בלתי מבוססים. להיפך, תיאוריה מדעית היא מונח שמציין הסבר כולל ונרחב למגוון רחב של תופעת טבע, המתבסס על עדיויות רבות. לדוגמה, גם תורת הכבידה היא תיאוריה מדעית, אך איש לא מתייחס לסכנה ליפול לתהום כאל תיאוריה במובן של "השערה או ניחוש". מבחינת המדע המודרני, מידת הוודאות שאוכלוסיות עוברות אבולוציה אינה שונה במהותה ממידת הוודאות שעצמים נופלים.

חשוב לציין: התיאוריה האבולוציונית עוסקת בתהליכי השינוי של המינים – הדרך שבה מינים משתנים ומתפצלים. התיאוריה האבולציונית לא עוסקת בשאלה כיצד נוצרים החיים, ולכן אינה מתנגשת באמונה כי בורא עולם יצר את החיים.

תחום המחקר האבולוציוני מאפשר לנו להבין הן את ההיסטוריה של החיים בעבר והן תהליכים ביולוגיים שמתרחשים כיום, כפי שכתב הגניטקאי תיאודוסיוס דובז'נסקי: "שום דבר במדעי החיים לא נראה הגיוני אלא אם מביטים בו לאור התיאוריה האבולוציונית" [1]. לכן, גם כיום, יותר מ-160 שנה אחרי פרסום התיאוריה לראשונה, זהו תחום מחקר חשוב ומשגשג, ומספר הפרסומים המדעיים העוסקים באבולוציה מדי שנה גדול מאוד [2]. המחקרים בתחום האבולוציה עוסקים במגוון רחב של היבטים: אקולוגיים, סיסטמטיים, התנהגותיים, רפואיים ועוד. שיטות המחקר בתחום זה גם הן רבות ומגוונות: מחקרי שדה וניסויי מעבדה, תצפיות ושיטות מולקולריות, ניתוחים מתימטיים ומודלים חישוביים ועוד.

הוראת התהליך האבולציוני, התיאוריה שמתארת אותו והמחקרים בתחום הם אבן יסוד בהוראת מדעי החיים. מוזמנים לקרוא עוד על  בריאת העולם אבולוציה מדע ויהדות – ברוריה אגרסט, לשעבר המפמ"ר לביולוגיה, משרד החינוך והתרבות
אתגר נוסף הוא להתאים את הוראת האבולוציה ליכולתם של התלמידים להבין את המושגים והתהליכים. האבולוציה מתארת את תהליך השינוי וההתפתחות של החיים על פני כדור הארץ; יכולת ההבנה שלנו את התהליך משתנה ומתפתחת בהתאם לגיל, להתפתחות הקוגניטיבית ולידע קודם.
הטבלאות באתר להבין אבולוציה (של המוזיאון הפליאונטולוגי של אוניברסיטת ברקלי, קליפורניה) מתארות את יכולתם של תלמידים בשכבות גיל שונות להבין מושגים באבולוציה.

[1] "Nothing in biology makes sense except in the light of evolution”, Theodosius Dobzhansky
[2] על פי Google Scholar, מספר הפרסומים המדעיים בשנת 2019, שכללו את המילה evolution, היה מעל 800,000.

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden