אגף החינוך ותקשורת מדע של המוזיאון יצר מגוון תכניות המיועדות להעשרת החינוך המדעי והסביבתי-אקולוגי בבתי הספר.
הפעילות מוצעת לכיתות א' עד י"ב, בהתאמה לשכבת הגיל ולהתמחות המגמה או הנושא הנלמד במערכת. ניתן להזמין גם כסדרות שנתיות.
המדריכים והמדריכות שלנו הם תלמידי מחקר לתואר שני ושלישי ובעל ידע בתחומי מדעי החיים ו/או רפואה שעברו קורס הכשרה ייעודי להדרכת קבוצות תלמידים במוזיאון.
הפעילות מוצעת במספר מודלים:
1. מפגש מדע: הדרכה בתערוכות + השתתפות בסדנת מחקר
מסע מדעי בנושאים הקשורים לתכנית הלימודים, בו התלמידים מבקרים בתערוכות המוזיאון ומשתתפים בסדנת מחקר שבה יבחנו מוצגי אוסף ויתעמקו בנושא הנבחר.
משך הפעילות: שעתיים (לא כולל הפסקה)
2. חדש בתשפ"ב – מפגש מדע +: סיור מורחב בתערוכות + השתתפות בסדנת מחקר
תוכנית מורחבת של מפגש מדע. מסע מדעי בנושאים הקשורים לתכנית הלימודים, בו מתקיים סיור באורך כפול (90 דקות) במגוון תערוכות המוזיאון וסדנת מחקר שבה התלמידים יבחנו מוצגי אוסף ויתעמקו בנושא הנבחר. התוכנית מיועדת לתלמידי כיתות ד'-י"ב. משך הפעילות: שעתיים וחצי (לא כולל הפסקה).
3. יום מדע: הדרכה בתערוכות + השתתפות בסדנת מחקר + הדרכה בגן הבוטני/ סדנת חקרגלריה/ סיור מורחב בתערוכות (בהתאם לנושא)
מסע מדעי בנושאים הקשורים לתכנית הלימודים, בו התלמידים יבקרו בתערוכות המוזיאון וישתתפו בסדנת מחקר שבה יבחנו מוצגי אוסף ויתעמקו בנושא הנבחר, בתוספת הרחבה לבחירה של סיור בגן הבוטני, סדנת חקרגלריה או הרחבה של הסיור בתערוכות המוזיאון (בהתאם לנושא התכנית).
משך הפעילות: שלוש שעות וחצי (כולל הפסקה)
4. חדש בתשפ"ב – סדרות
רצף של מפגשי מדע או ימי מדע לתלמידי ד'-י"ב באחד משלושת התחומים: אבולוציה, אקולוגיה, הכרת עולם החי (סיסטמטיקה) או סדרה מורחבת. שימו לב: מומלץ לא יותר מסדרה אחת עד שתי סדרות בשנה לקבוצה.
תכנים בפעילויות:
תכניות לכיתות א'-ג'
טורפים ונטרפים
מדוע בעלי חיים צריכים לאכול? מה בעלי חיים אוכלים? וכיצד הם מצליחים להימנע מטריפה? במפגש המדע, נחקור את יחסי ההזנה של בעלי חיים, מגוון מנגנוני הגנה ונצטרף למרפאת שיניים וטרינרית בה נחקור גולגולות של בעלי חיים ויזהו על פי מבנה הגולגולת והשיניים מה הם אוכלים.
מה עושים במפגש מדע?
- ביקור בתערוכות: התלמידים יחקרו את יחסי ההזנה בין בעלי החיים בתערוכה ויגלו מגוון מנגנוני הגנה מפני טריפה: הסוואה, אזהרה, חקיינות והתנהגות בזק.
- סדנת מחקר – מרפאת שיניים וטרינרית: התלמידים יהפכו לרופאי שיניים וטרינריים וינסו לייעץ לבעלי החיים שיגיעו למרפאה לאיזה מזון השיניים שלהם מותאמות ומה לא כדאי שינסו לאכול. לצורך כך התלמידים יחקרו את השיניים והגולגולות של מגוון גולגולות בעלי חיים.
בהרחבה ליום מדע – סיור בגן הבוטני:
בסיור התלמידים יכירו מגוון תופעות שמתרחשות כתוצאה מאכילה של צמחים: האבקה, הפצת זרעים, דילול יערות ומניעת שריפות, פתיחת דרכים, מיחזור חומרים, פינוי פסולת ועוד.
תכנית זו מתאימה בעיקר לכיתות ב' בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות ותהליכים ביצורים חיים | תפקודים של מערכות /תהליכים ביצורים חיים | הזנה באדם -שיניים.
מערכות ותהליכים ביצורים חיים | תפקודים של מערכות /תהליכים ביצורים חיים | בריאות, מזון ותזונה.
קשקשים, נוצות, פרווה*
מה מלמדת אותנו כסות הגוף של בעל החיים עליו? לאיזו קבוצה הוא משתייך? איפה הוא חי? מה אורחות החיים שלו? בפעילות זו נלמד להתבונן בבעלי חיים, במיוחד על כסות הגוף שלהם ונלמד על השיוך שלהם לאחת הקבוצות: עופות, זוחלים או יונקים, ועל אורחות חייהם. נסתכל, נמשש ונחקור את התכונות הרבות והמגוונות של כל סוגי כסות הגוף. נתפעל מהמגוון ונתפלא מהדרך שבה קשקשים הפכו לשריון ופרווה – לקוצים חדים.
מה עושים במפגש מדע?
-
- ביקור בתערוכות: התלמידים יחקרו את בעלי החיים המוצגים בתערוכות המוזיאון, ימיינו אותם בהתאם לכסות הגוף שלהם ויבחנו סוגי כסות גוף מיוחדים, כמו קוצים ושריון.
* הערה – פעילות זו כוללת סיור ארוך בתערוכות ואינה כוללת סדנת מחקר.
תכנית זו מתאימה בעיקר לכיתות א' בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | המגוון בטבע | מבעלי חיים: מבנה | כסות גוף.
תכניות לכיתות ד'-ו'
עפים על ציפורים
מרבית העופות עפים וגופם מותאם לכך מבחינה אנטומית ופיזיולוגית. בתעופתם עליהם להתגבר על כוח המשיכה של כדור הארץ ולנצל כוחות עילוי כדי להתרומם ולנוע. במהלך הפעילות נכיר מגוון עופות ונלמד על התאמת מבנה הגוף של העופות, ובייחוד מבנה הכנף והנוצות, לאורח חייהם ולסגנון תעופתם.
מה עושים במפגש המדע?
- ביקור בתערוכות: התלמידים יכירו את מגוון העופות הנודדים מעל ישראל, ילמדו על טיפוסי הכנפים שמאפשרות סוגים שונים של תעופה ויחפשו בתערוכה מעופפים אחרים שאינם עופות, ועופות שאינם מעופפים.
- סדנת מחקר – על נוצות, מקורים ומה שביניהם: במהלך הסדנה התלמידים יחקרו פוחלצים וגולגולות של עופות ויגלו אילו התאמות מאפשרות לעופות לעופף וכן יחקרו את אחד האיברים הייחודיים של העופות: המקור.
תכנית זו מתאימה בעיקר לכיתה ד' בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | המגוון בטבע | המגוון בטבע: בעלי חיים
מערכות אקולוגיות | יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם | התאמות של בעלי חיים לתפקוד בסביבה.
זוחלים
לזוחלים מאפיינים ייחודיים ומרתקים, שאפשרו לזוחלים הראשונים להתנתק מהסביבה המימית ולכבוש את היבשה. במהלך הפעילות נכיר מקרוב את מחלקת הזוחלים, נחקור את מגוון הזוחלים החיים בישראל ונלמד על התכונות הייחודיות שלהם.
מה עושים במפגש המדע?
- ביקור בתערוכות: התלמידים יחקרו מגוון זוחלים מהארץ ומהעולם ויגלו מהם המאפיינים של הזוחלים בכלל, ומה ייחודן של קבוצות הזוחלים השונות: הנחשים, הלטאות, הצבים והתנינים.
- סדנת מחקר – אפיון ומיון זוחלים: התלמידים יגלו כיצד חוקרי טבע ממיינים את עולם הטבע בכלל, ואת הזוחלים בפרט. התלמידים יעבדו עם זוחלים משומרים ויתנסו בעצמם במיון דיכוטומי ובזיהוי הזוחלים.
תכנית זו מתאימה בעיקר לכיתה ד' בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | המגוון בטבע | המגוון בטבע: בעלי חיים.
מארגי מזון בטבע
בעלי חיים זקוקים ליצורים אחרים כמקור מזון והם מקיימים מגוון קשרי הזנה עם יצורים שונים, אותם ניתן לתאר כמארג מזון. במהלך הפעילות נפרום את הקשרים המסועפים של מארג המזון – נכיר יצרנים, צרכנים ומפרקים ונחקור כיצד מותאם מבנה גופם של בעלי חיים לתזונה שלהם.
מה עושים במפגש מדע?
- ביקור בתערוכות: התלמידים יחקרו מארגי מזון שונים בתערוכות המוזיאון ויגלו מי טורף את מי ומי מנקה את השאריות.
- סדנת מחקר – מסעדת המוזיאון: בסדנה זו התלמידים יהפכו למלצרים במסעדת המוזיאון ויצטרכו להתאים לבעלי החיים שמבקרים במסעדה את המנה המתאימה להם מתפריט המוזיאון. לשם כך יבחנו המלצרים שלנו את הגולגולות ואברי האכילה של מגוון עופות, יונקים וזוחלים שמתארחים במסעדה.
בהרחבה ליום מדע – סיור בגן הבוטני:
בסיור התלמידים יכירו מגוון תופעות שמתרחשות כתוצאה מאכילה של צמחים: האבקה, הפצת זרעים, דילול יערות ומניעת שריפות, פתיחת דרכים, מיחזור חומרים, פינוי פסולת ועוד.
תכנית זו מתאימה בעיקר לכיתות ו' בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם | צורות הזנה של בעלי חיים וייצוג יחסי הזנה.
חרקים ועוד
עולם חסרי החוליות עשיר ומופלא. למרות שחסרי החוליות מהווים את מרבית מיני בעלי החיים, היכרותנו אותם שטחית בדרך כלל. במהלך המפגש נמפה את עושר חסרי החוליות, נכיר את המאפיינים של קבוצות חסרי חוליות שונות, נתנסה בזיהוי חסרי חוליות לפי מאפיינים טקסונומיים ואגב כך נלמד על עקרונות המיון המדעי.
מה עושים במפגש מדע?
- ביקור בתערוכות: היכרות עם מגוון חסרי החוליות העצום בטבע, עם התכונות המשותפות לכולם ועם השונות והמגוון שניתן למצוא בקרב חסרי החוליות בכלל ופרוקי הרגליים בפרט. התנסות באפיון ומיון חסרי חוליות על פי המאפיינים שלהם.
- סדנת מחקר – קטנים ומוצלחים: בסדנה זו התלמידים יתוודעו לפרוקי הרגליים, הקבוצה הגדולה והמגוונת ביותר בעולם הטבע. התלמידים יכירו את המאפיינים של פרוקי הרגליים וילמדו כיצד מאפיינים אלו אפשרו לפרוקי הרגליים לשגשג ולכבוש מגוון עצום של בתי גידול.בהרחבה ליום מדע – סיור בגן הבוטני:
התלמידים יחפשו בגן הבוטני פרוקי רגליים, יאספו (וישחררו), יתבוננו ויגדירו אותם בעזרת מדריך דיכוטומי.
תכנית זו מתאימה בעיקר לכיתה ד' בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | המגוון בטבע | המגוון בטבע: בעלי חיים.
אורגניזם וסביבתו
במהלך האבולוציה התפתחו אצל בעלי חיים מגוון התאמות לתנועה, לתזונה ולהתמודדות עם אתגרי הסביבה השונים. במהלך הפעילות נחקור התאמות גפיים בפרוקי רגליים, התאמות לחיים בחשכה, התאמות לתנועה באוויר, במים וביבשה והתאמות לתזונה.
מה עושים במפגש מדע?
- חידון פתיחה: היכרות עם מושגים שבהם נעסוק במהלך היום: התאמה, הסתגלות, כשירות, הישרדות, התמיינות, התכנסות, התפצלות, בית גידול.
- ביקור בתערוכות: הסיור במוזיאון יתנהל כמסע מחקר. המדריך יספר שכחלק מעבודתו במוזיאון הטבע, פונים אליו מהנדסים מתחומים שונים ומבקשים את עזרתו בפתרון בעיות בהשראת הטבע. התלמידים יצטרפו אליו לסיור במוזיאון כדי לקבל השראה.
- סדנת מחקר – על נוצות, מקורים ומה שביניהם: במהלך הסדנה התלמידים יחקרו פוחלצים וגולגולות של עופות ויגלו אילו התאמות מאפשרות לעופות לעופף וכן יחקרו את אחד האיברים הייחודיים של העופות: המקור.
בהרחבה ליום מדע – סיור בגן הבוטני:
סיור חובק עולם למגוון בתי גידול – מדבריות, חורש ים תיכוני, בתי גידול לחים ועוד. הביקור כולל כניסה לבית השורשים.
תכנית זו מתאימה בעיקר לכיתות ד' ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם | התאמות של בעלי חיים לתפקוד בסביבה.
בעקבות טריסטראם
הנרי בייקר טריסטראם היה איש דת אנגלי, מלומד וחוקר ציפורים, והיה אחד מהחוקרים האירופיים הראשונים שהגיעו לארץ ישראל. כתביו ואוסף הפוחלצים שלו מהווים מקור מידע חשוב בדבר עולם החי של ארץ ישראל במאה ה-19 . בפעילות נשווה את הטבע של ישראל כפי שתיעד אותו טריסטראם לפני יותר מ-150 שנה, למוצגים המתארים את הטבע של ישראל כיום, ונתחקה בזכותם אחר השינויים שחלו בשנים האחרונות.
מה עושים במפגש מדע?
- ביקור בתערוכות: הסיור במוזיאון יתנהל כמסע מחקר בעקבות טריסטראם. התלמידים יחקרו את השינויים שחלו בטבע של ארץ ישראל בעשורים האחרונים באמצעות דפי המשימה והפעילויות ביומן המסע. הם ישוו את בתי הגידול הקיימים בארץ כיום לתיאוריו של טריסטראם, ילמדו על השפעת בני האדם על הטבע, בתי הגידול ובעלי החיים, ומה ניתן לעשות בכדי לשמור על הטבע שלנו.
בהרחבה ליום מדע – סיור בגן הבוטני:
בסיור התלמידים יכירו את בתי הגידול של ישראל וילמדו על השינויים שחלו בהם במאה השנים האחרונות.
תכנית זו מתאימה בעיקר לכיתות ד' ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | מעורבות האדם במרכיבי הסביבה: השלכות, בעיות ופתרונות | השפעת האדם על מגוון בעלי החיים
* הערה: תכנית זו תינתן כחלק מסדרת מפגשים.
מהו מוזיאון טבע
מוזיאוני טבע הם מוסדות מחקר ששליחותם היא תיעוד הטבע, חקר הטבע ושיתוף הידע המדעי (והפליאה ממנו) עם הציבור הרחב דרך התערוכות ודרך פעילויות ותכניות חינוך. במהלך הפעילות נתנסה בהתבוננות בתערוכה ונחקור מוצגים מאוספי הטבע של המוזיאון.
מה עושים במפגש מדע?
- הצג מוצג מוזיאון הטבע: באמצעות מוצגים מאוספי המוזיאון ילמדו התלמידים מהו מוזיאון ומה הם אוספי הטבע, תפקידם ומטרותיהם.
- ביקור בתערוכות: התלמידים יצאו לסיור הכרות ראשון במוזיאון הטבע, ויתנסו בהתבוננות במוצגים, קריאת תערוכה, והכרות עם השפה המוזיאלית.
- סדנת מחקר– אפיון ומיון זוחלים: התלמידים יגלו כיצד חוקרי טבע ממיינים את עולם הטבע בכלל, ואת הזוחלים בפרט. התלמידים יעבדו עם זוחלים משומרים ויתנסו בעצמם במיון דיכוטומי ובזיהוי הזוחלים.
בהרחבה ליום מדע:
משך הסיור במוזיאון יהיה 90 דקות בארבע-חמש תערוכות במקום סיור של 45 דקות בשתיים-שלוש תערוכות.
תכנית זו מתאימה בעיקר לכיתה ד' בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | המגוון בטבע | המגוון בטבע: בעלי חיים.
מבט לאבולוציה I
אבולוציה היא תהליך השינוי באוכלוסיות היצורים החיים בדרך של ברירה טבעית, אשר הביא להתפתחות המגוון העצום של צורות החיים שאנו מכירים כיום. האבולוציה מאפשרת לנו להבין את ההיסטוריה של החיים. במהלך הפעילות נלמד מהי ברירה טבעית וכיצד היא מובילה להתפתחות התאמות, נחקור תכונות הומולוגיות ואנלוגיות ונבין כיצד הן מתפתחות.
מה עושים במפגש מדע?
- הרצאת פתיחה: היכרות עם מושגים שבהם נעסוק במהלך היום: שונות גנטית, אוכלוסייה, מין, התמיינות, ברירה טבעית, כשירות, התאמות, דמיון הומולוגי ואנלוגי, מאובן מַעְַבָר.
- ביקור בתערוכות: האבולוציה מביאה להתפתחות התאמות של מינים לבית גידולם ולאורח חייהם. התלמידים יחקרו מגוון של התאמות שהתפתחו במינים שונים לבית הגידול שלהם ולאורח חייהם, וכן יבחנו בעלי חיים שמראים דמיון ויגלו: האם הדמיון נובע מאב קדמון משותף (דמיון הומולוגי) או מהתאמה לאורח חיים דומה (דמיון אנלוגי).
- סדנת מחקר – לחשוף את מסתורין הכנף העתיקה: התלמידים יחקרו מאובן מיוחד בן 150 מיליון שנה ובעזרתו יתחקו אחרי התהליכים האבולוציוניים שהובילו להתפתחות העופות.
בהרחבה ליום מדע – סדנת חקרגלריה בתערוכת "מהו אדם" :
בתערוכה יכירו התלמידים את קבוצות ההומינינים (מיני האדם) שחיו, ילמדו על מוצא האדם המודרני, ועל ההתפתחות האנטומית, התרבותית והטכנולוגית שלו.
תוכנית זו מתאימה כהעשרה לתכנית הלימודים.
תכניות לחטיבת ביניים ולתיכון
עפים על ציפורים
מרבית העופות עפים וגופם מותאם לכך מבחינה אנטומית ופיזיולוגית. בתעופתם עליהם להתגבר על כוח המשיכה של כדור הארץ ולנצל כוחות עילוי כדי להתרומם ולנוע. במהלך הפעילות נכיר מגוון עופות ונלמד על התאמת מבנה הגוף של העופות, ובייחוד מבנה הכנף והנוצות, לאורח חייהם ולסגנון תעופתם.
מה עושים במפגש המדע?
- ביקור בתערוכות: התלמידים יפרשו כנף עם מגוון העופות הנודדים מעל ישראל, יגלו מגוון טיפוסי כנפים שמאפשרות סוגים שונים של תעופה ויחפשו בתערוכה מעופפים אחרים שאינם עופות וגם עופות שאינם מעופפים.
- על נוצות, מקורים ומה שביניהם: במהלך הסדנה התלמידים יחקרו פוחלצים וגולגולות של עופות ויגלו אילו התאמות מאפשרות לעופות לעופף וכן יחקרו את אחד האיברים הייחודיים של העופות: המקור.
תכנית זו מתאימה בעיקר לכיתה ח' בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | המגוון בטבע | המגוון בטבע: בעלי חיים
מערכות אקולוגיות | יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם | התאמות של בעלי חיים לתפקוד בסביבה.
זוחלים
לזוחלים מאפיינים ייחודיים ומרתקים, שאפשרו לזוחלים הראשונים להתנתק מהסביבה המימית ולכבוש את היבשה. במהלך הפעילות נכיר מקרוב את מחלקת הזוחלים, נחקור את מגוון הזוחלים החיים בישראל ונלמד על התכונות הייחודיות שלהם.
מה עושים במפגש המדע?
- ביקור בתערוכות: התלמידים יחקרו מגוון זוחלים מהארץ ומהעולם ויגלו מהם המאפיינים של הזוחלים בכלל, ומה ייחודן של קבוצות הזוחלים השונות: הנחשים, הלטאות, הצבים והתנינים.
- סדנת מחקר – אפיון ומיון זוחלים: התלמידים יגלו כיצד חוקרי טבע ממיינים את עולם הטבע בכלל, ואת הזוחלים בפרט. התלמידים יעבדו עם זוחלים משומרים ויתנסו בעצמם במיון דיכוטומי ובזיהוי הזוחלים.
תכנית זו מתאימה בעיקר לכיתה ז' בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | מגוון היצורים | מיון של היצורים החיים לממלכות העיקריות.
מערכות אקולוגיות | מגוון היצורים | בעלי החיים חסרי החוליות ובעלי החוליות.
מארגי מזון בטבע
כל היצורים החיים צריכים אנרגיה וחומרים לבניית גופם כדי להתקיים, לגדול ולהתרבות. מקורות האנרגיה של בעלי חיים הם יצורים חיים אחרים, וכך האנרגיה עוברת בין יצורים שונים. במהלך יום המדע נפרום את הקשרים המסועפים של מארג המזון – נכיר יצרנים, צרכנים ומפרקים ונחקור כיצד מותאם מבנה גופם של בעלי חיים לתזונה שלהם.
מה עושים במפגש מדע?
- חידון פתיחה: היכרות עם מושגים שבהם נעסוק במהלך היום: שרשרת מזון, מארג מזון, יצרן, צרכן, רמת הזנה, צמחוני, טורף, אוכל כול.
- ביקור בתערוכות: התלמידים יחקרו מארגי מזון שונים בתערוכות המוזיאון, יגלו מי טורף את מי ומי מנקה את השאריות.
- סדנת מחקר – מסעדת המוזיאון: בסדנה זו התלמידים יהפכו למלצרים במסעדת המוזיאון ויצטרכו להתאים לבעלי החיים שמבקרים במסעדה את המנה המתאימה להם מתפריט המוזיאון. לשם כך יבחנו המלצרים שלנו את הגולגולות ואברי האכילה של מגוון עופות, יונקים וזוחלים שמתארחים במסעדה.
בהרחבה ליום מדע – סיור בגן הבוטני:
בסיור התלמידים יכירו מגוון תופעות שמתרחשות על ידי הצרכנים הראשוניים כתוצאה מאכילה של צמחים: האבקה, הפצת זרעים, דילול יערות ומניעת שריפות, פתיחת דרכים, מיחזור חומרים, פינוי פסולת ועוד.
תכנית זו מתאימה בעיקר לכיתות ח' בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם | צורות הזנה: יצרנים, צרכנים, פוטוסינתזה כתהליך ייצור מזון על ידי יצרנים.
חרקים ועוד
רוב בעלי החיים בעולם הם חסרי חוליות. זוהי קבוצה עשירה ומגוונת להפליא, ועם זאת היכרותנו אותם שטחית בדרך כלל. במהלך המפגש נמפה את עושר חסרי החוליות, נכיר את המאפיינים של קבוצות חסרי חוליות שונות, נתנסה בזיהוי חסרי חוליות לפי מאפיינים טקסונומיים ואגב כך נלמד על עקרונות ועל חשיבות הסיסטמטיקה – המדע העוסק במיון היצורים החיים.
מה עושים במפגש מדע?
- חידון פתיחה: היכרות עם מדע הטקסונומיה: מה חשיבותו ומה העקרונות המנחים שלו.
- ביקור בתערוכות: היכרות עם מגוון חסרי החוליות העצום בטבע, עם התכונות המשותפות לכולם ועם השונות והמגוון שניתן למצוא בקרב חסרי החוליות בכלל ופרוקי הרגליים בפרט. התנסות באפיון ומיון חסרי חוליות על פי המאפיינים שלהם.
- סדנת מחקר – קטנים ומוצלחים: בסדנה זו התלמידים יתוודעו לפרוקי הרגליים, הקבוצה הגדולה והמגוונת ביותר בעולם הטבע. התלמידים יכירו את המאפיינים של פרוקי הרגליים וילמדו כיצד מאפיינים אלו אפשרו לפרוקי הרגליים לשגשג ולכבוש מגוון עצום של בתי גידול.
בהרחבה ליום מדע – סיור בגן הבוטני:
התלמידים יחפשו בגן הבוטני פרוקי רגליים, יאספו (וישחררו), יתבוננו ויגדירו אותם בעזרת מדריך דיכוטומי.
תכנית זו מתאימה בעיקר לכיתה ז' בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | מגוון היצורים | מיון של היצורים החיים לממלכות העיקריות.
מערכות אקולוגיות | מגוון היצורים | בעלי החיים חסרי החוליות ובעלי החוליות.
אורגניזם וסביבתו
במהלך האבולוציה התפתחו אצל בעלי חיים מגוון התאמות לתנועה, לתזונה ולהתמודדות עם אתגרי הסביבה השונים. במהלך הפעילות התלמידים יחקרו התאמות גפיים בפרוקי רגליים, התאמות לחיים בחשכה, התאמות לתנועה באוויר, במים וביבשה והתאמות לתזונה.
מה עושים במפגש מדע?
- חידון פתיחה: היכרות עם מושגים שבהם נעסוק במהלך היום: התאמה, הסתגלות, כשירות, הישרדות, התמיינות, התכנסות, התפצלות, בית גידול.
- ביקור בתערוכות: הסיור במוזיאון יתנהל כמסע מחקר. המדריך יספר שכחלק מעבודתו במוזיאון הטבע, פונים אליו מהנדסים מתחומים שונים ומבקשים את עזרתו בפתרון בעיות בהשראת הטבע. התלמידים יצטרפו אליו לסיור במוזיאון כדי לקבל השראה.
- סדנת מחקר – על נוצות, מקורים ומה שביניהם: במהלך הסדנה התלמידים יחקרו פוחלצים וגולגולות של עופות ויגלו אילו התאמות מאפשרות לעופות לעופף וכן יחקרו את אחד האיברים הייחודיים של העופות: המקור.
בהרחבה ליום מדע – סיור בגן הבוטני:
סיור חובק עולם למגוון בתי גידול – מדבריות, חורש ים תיכוני, בתי גידול לחים ועוד. הביקור כולל כניסה לבית השורשים.
תכנית זו מתאימה בעיקר לכיתות ח' ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם | התאמת צמחים ובעלי חיים לסביבתם.
יחסי גומלין בטבע
אף יצור אינו חי לבדו. היצורים החיים מקיימים מגוון רחב של יחסי גומלין עם יצורים אחרים סביבם. במהלך מפגש המדע נחקור מגוון קשרים בין יצורים ונבין שגם האדם משפיע על יצורים אחרים ומושפע מהם.
מה עושים במפגש המדע?
- חידון פתיחה: מה הקשר בין זוגות של יצורים? היכרות עם מושגים שבהם נעסוק במהלך היום: תחרות, הדדיות, טפילות, טריפה, אוכלי צמחים, טורפים, אוכלי כול.
- ביקור בתערוכות: התלמידים יחקרו את מארג החיים המורכב ואת מגוון יחסי הגומלין במבחר מתערוכות המוזיאון.
- סדנת מחקר – על חרקים וחקלאים: חרקים הם רכיב חשוב מאוד בחקלאות ולהם מגוון יחסי גומלין עם צמחים: יש חרקים שמסייעים בהאבקה או בהגנה על צמחים ויש חרקים שאוכלים את הצמחים ובכך מזיקים לחקלאות. במהלך הפעילות התלמידים יקבלו דגימות של חרקים מאוספי הטבע שנאספו באזורים חקלאיים ועירוניים, יזהו אותם בעזרת מגדיר דיכוטומי ויגבשו המלצות לגביהם.
* הערה – הפעילות יכולה לכלול סיור ארוך בתערוכות ללא סדנת מחקר, או סיור רגיל עם סדנת מחקר על חרקים וחקלאים.
בהרחבה ליום מדע – סיור בגן הבוטני:
התלמידים יכירו מגוון יחסי גומלין המתקיימים בגן הבוטני – בין צמחים, פטריות, ובעלי חיים שונים.
תכנית זו מתאימה בעיקר לכיתות ח' ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם | יחסי גומלין בטבע.
ולתלמידי תיכון במגמת ביולוגיה בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
אקולוגיה | יחסי גומלין בטבע.
מהו מוזיאון טבע*
מוזיאוני טבע הם מוסדות מחקר ששליחותם היא תיעוד הטבע, חקר הטבע ושיתוף הידע המדעי (והפליאה ממנו) עם הציבור הרחב דרך התערוכות ודרך פעילויות ותכניות חינוך. במהלך הפעילות נתנסה בהתבוננות בתערוכה ונחקור מוצגים מאוספי הטבע של המוזיאון.
מה עושים במפגש מדע?
- הצג מוצג מוזיאון הטבע: באמצעות מוצגים מאוספי המוזיאון ילמדו התלמידים מהו מוזיאון ומה הם אוספי הטבע, תפקידם ומטרותיהם.
- ביקור בתערוכות: התלמידים יצאו לסיור הכרות ראשון במוזיאון הטבע, ויתנסו בהתבוננות במוצגים, קריאת תערוכה, והכרות עם השפה המוזיאלית.
- סדנת מחקר– אפיון ומיון זוחלים: התלמידים יגלו כיצד חוקרי טבע ממיינים את עולם הטבע בכלל, ואת הזוחלים בפרט. התלמידים יעבדו עם זוחלים משומרים ויתנסו בעצמם במיון דיכוטומי ובזיהוי הזוחלים.
בהרחבה ליום מדע:
משך הסיור במוזיאון יהיה 90 דקות בארבע-חמש תערוכות במקום סיור של 45 דקות בשתיים-שלוש תערוכות.
*התוכנית מתאימה לתלמידי חטיבת הביניים.
תכנית זו מתאימה בעיקר לתלמידי כיתה ח' ו-ט' בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | המגוון הביולוגי.
מערכות אקולוגיות | מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה
מבט לאבולוציה I או II*
אבולוציה היא תהליך השינוי באוכלוסיות היצורים החיים בדרך של ברירה טבעית, אשר הביא להתפתחות המגוון העצום של צורות החיים שאנו מכירים כיום. האבולוציה מאפשרת לנו להבין את ההיסטוריה של החיים. במהלך הפעילות נלמד מהי ברירה טבעית וכיצד היא מובילה להתפתחות התאמות, נחקור תכונות הומולוגיות ואנלוגיות ונבין כיצד הן מתפתחות.
מה עושים במפגש מדע?
- הרצאת פתיחה: היכרות עם מושגים שבהם נעסוק במהלך היום: שונות גנטית, אוכלוסייה, מין, התמיינות, ברירה טבעית, כשירות, התאמות, דמיון הומולוגי ואנלוגי, מאובן מַעְַבָר.
- ביקור בתערוכות: האבולוציה מביאה להתפתחות התאמות של מינים לבית גידולם ולאורח חייהם. התלמידים יחקרו מגוון של התאמות שהתפתחו במינים שונים לבית הגידול שלהם ולאורח חייהם, וכן יבחנו בעלי חיים שמראים דמיון ויגלו: האם הדמיון נובע מאב קדמון משותף (דמיון הומולוגי) או מהתאמה לאורח חיים דומה (דמיון אנלוגי).
- סדנת מחקר –
לחשוף את מסתורין הכנף העתיקה (מבט לאבולוציה I): התלמידים יחקרו מאובן מיוחד בן 150 מיליון שנה ובעזרתו יתחקו אחרי התהליכים האבולוציוניים שהובילו להתפתחות העופות.
או חוקרים אבולוציה (מבט לאבולוציה II): התלמידים ינסו לענות על שלושת השאלות הבסיסיות במדע: "מה יש? איך זה עובד? וכיצד זה התפתח?". באמצעות מחקר של מוצגי המוזיאון יבחנו שונות גנטית באוכלוסייה, יבינו איך חל שינוי בתכונות, ויתחקו אחר שושלות אבולוציוניות.
בהרחבה ליום מדע – סדנת חקרגלריה בתערוכת "מהו אדם" :
בתערוכה יכירו התלמידים את קבוצות ההומינינים (מיני האדם) שחיו, ילמדו על מוצא האדם המודרני, ועל ההתפתחות האנטומית, התרבותית והטכנולוגית שלו.
תכנית זו מתאימה כהעשרה לתכנית הלימודים, או לתלמידים במגמת ביולוגיה בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים): אקולוגיה | תהליכים אבולוציוניים.
*התוכנית מבט לאבולוציה I מתאימה לתלמידי חטיבת הביניים.
* התוכנית מבט לאבולוציה II מיועדת לתלמידי מגמה ביולוגית וכיתות מצטיינים.
ים יבשה
סביבות החיים המימיות שונות במאפיינים רבים מסביבות החיים היבשתיות.
במפגש זה נעמוד על ההבדלים בהתאמות בין בעלי חיים החיים במים ובין בעלי חיים החיים ביבשה.
מה עושים במפגש מדע?
- ביקור בתערוכות: הסיור יעסוק בהשוואה בין בתי גידול ימיים לבתי גידול יבשתיים ובהתאמות בעלי חיים לחיים בסביבות החיים השונות האלו מבחינת צורת גופם, מבנה הגוף ותפקודו. התלמידים יבקרו בתערוכות "ארץ, חי, צומח", "צורה, מבנה, תפקוד" ו"אוצר האוספים", ישמעו הסברים מהמדריכים ויחקרו מוצגים נבחרים מהתערוכות.
- סדנת מחקר – "איזו מין חיה זו?": במסגרת הסדנה התלמידים יתוודעו למערכות נבחרות בקבוצת חסרי החוליות הימיים: ספוגים, אלמוגים, רכיכות, פרוקי רגליים (סרטנים) וקווצי עור. התלמידים יכירו את המאפיינים של כל אחת מן המערכות ויתנסו בזיהוי בעלי החיים השונים.
בהרחבה ליום מדע – סדנת חקרגלריה בתערוכה "מארג החיים בים":
בפעילות זו נשווה בין מארג החיים בים למארג החיים ביבשה ונחקור את התאמותיהם של יצורים פלנקטוניים, דגים ויונקים ימיים לבית הגידול שלהם.
תוכנית זו מתאימה בעיקר לכיתות ח' ובדגשים הבאים (מתוך תוכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם | התאמת צמחים ובעלי חיים לסביבתם.
המגוון הביולוגי ואנחנו
המגוון הביולוגי – כלל השונות הביולוגית שבין כל היצורים החיים בכדור הארץ – נמצא במשבר שלא היה כדוגמתו מאז היווצרות החיים על פני כדור הארץ. במהלך מפגש המדע נחקור את הרמות השונות של המגוון הביולוגי, נתוודע לגורמים המאיימים עליו, נעמוד על חשיבות האוספים והמחקר בהגנה עליו ונתנסה בזיהוי חרקים מזיקים ומועילים.
מה עושים במפגש מדע?
- חידון פתיחה: היכרות עם המושג מגוון ביולוגי, רמות הארגון, שירותי המערכת האקולוגית ומשבר המגוון הביולוגי.
- ביקור בתערוכות: היכרות עם המגוון הביולוגי של ישראל ועם מחקרים שנערכים במוזיאון לקידום שמירת הטבע והגנה על המגוון הביולוגי בישראל. ביקור בתערוכת מגע יד אדם העוסקת בהשפעות האדם על המגוון הביולוגי.
- סדנת מחקר – על חרקים, חקלאים ואחרים: חרקים הם רכיב חשוב מאוד בחקלאות: יש חרקים שמסייעים בהאבקה או בהגנה על צמחים ויש חרקים שאוכלים את הצמחים ובכך מזיקים לחקלאות. במהלך הפעילות התלמידים יקבלו דגימות של חרקים מאוספי הטבע שנאספו באזורים חקלאיים ועירוניים, יזהו אותם בעזרת מגדיר דיכוטומי ויגבשו המלצות לגביהם.
בהרחבה ליום מדע – סיור בגן הבוטני:
בסיור התלמידים ילמדו על סוגיות בשמירת טבע ויכירו את בתי הגידול הפגיעים של ישראל.
תכנית זו מתאימה בעיקר לתלמידי כיתה ח' ו-ט' בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מערכות אקולוגיות | המגוון הביולוגי.
מערכות אקולוגיות | מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה.
ולתלמידי תיכון במגמת ביולוגיה בנושאים ובדגשים הבאים (מתוך תכנית הלימודים):
מדעי הסביבה | מערכות אקולוגיות ויחסי אדם סביבה.
הרשמה ופרטי קשר
להרשמה לסיור לחצו כאן
לפרטים נוספים, צרו קשר עם דניאלה קינן-גזית:
דוא"ל | smnhgroups@tauex.tau.ac.il
טלפון | 073-380-2027
לקבלת דיוור ועדכונים על תערוכות, סדנאות ופעילויות לחצו כאן
הנחיות למורה
כיתה המגיעה מוכנה לפעילות במוזיאון הטבע ובגן הבוטני של אוניברסיטת תל אביב נהנית יותר ולומדת יותר. לכן, חשוב להכין את התלמידים לקראת הביקור.
צרו עבור התלמידים בסיס ידע והקשר לפעילות | שילוב הפעילות במוזיאון הטבע ובגנים כהרחבה לחומר הלימוד יאפשר לתלמידים ליצור מפת הקשרים רחבה ומשמעותית יותר. מומלץ לשוחח עם התלמידים לפני הביקור על חווית הביקור במוזיאון. אם תכנית הביקור מתמקדת בנושא מסוים, חשוב לברר מהו הידע ומהן התפיסות הקיימות אצל התלמידים, ולדאוג ליצירת בסיס משותף הברור לכולם. הכנה מוקדמת שלכם ושל התלמידים תאפשר לכולכם להיות שותפים פעילים במהלך היום, וכך גם תוכלו להמשיך את הדיון והלימוד של הנושא בבית הספר.
דונו במטרות הביקור וביעדיו הלימודיים | הגדרת היעדים הלימודיים תבהיר לתלמידים את ההקשר הלימודי של הפעילות, תאפשר להם להיות ממוקדים בתכנים ותדרבן אותם לשתף פעולה במהלך היום. היעדים יכולים להיות קשורים לנושא מסוים, למיומנויות ולשינוי עמדות.
ארגנו את התלמידים | חלקו את התלמידים מראש לקבוצות של 20 לכל היותר. לכל קבוצה חייב להיות מלווה, שיהיה שותף פעיל ויישא באחריות לבעיות משמעת, אם יתעוררו. יש לדאוג שהתלמידים יביאו עימם כלי כתיבה, כובע (אם יוצאים לסיור לאחד הגנים) ושתייה, וכן מזון למשך כל שעות הפעילות. לא תתאפשר רכישת מזון בזמן הפעילות.
אנא חזרו עם התלמידים על הוראות ההתנהגות | מוזיאון הטבע והגנים הם מקום עבודתם ולימודיהם של אנשים רבים – יש לשמור על השקט. בגנים אין לרדת מהשבילים.
כללי ההתנהגות בזמן מגיפת הקורונה | יש לדאוג שכל התלמידים והמלווים יחבשו מסיכות פנים לאורך כל הביקור במוזיאון. בהתאם להנחיות משרד הבריאות, אסור לגעת במוצגי המישוש ובמסכי המגע בתערוכות. בזמן סדנאות החקר שדורשות מגע במוצגים יש לעטות כפפות.
סיכום והמשך הלימוד בבית הספר | מומלץ מאוד לעבד את הידע ואת החוויות שנרכשו במהלך הפעילות, להשוות בין הידע הקודם לידע החדש, להמשיך לפתח מושגים ורעיונות חדשים, לדון בחוויות הרגשיות ולקשור אותן לחומר הלימודים.
פרטים נוספים | אנא הגיעו למוזיאון רבע שעה לפני מועד תחילת הביקור. עם ההגעה, גשו לאחמ"ש על-מנת לעדכן על הגעתכם.
כתובת המוזיאון | קלאוזנר 12, תל אביב-יפו (אפשר להוריד את התלמידים מההסעה בתחנת האוטובוס סמוך למוזיאון).
אשת קשר לביקור | דניאלה קינן-גזית:
דוא"ל | smnhgroups@tauex.tau.ac.il
טלפון | 073-380-2027
לגרסת הדפסה לחצו כאן