10:44

למורות ומורים - ביחד מרחוק

הדפסהשיתוף

דווקא בימים מאתגרים כאלו חשוב לנסות ולשמור על שגרת למידה, גם אם קלילה יותר ומרחוק. אספנו עבורכם רעיונות לפעילויות שתוכלו לקיים גם דרך הזום עם התלמידים והתלמידות.

העברתם את הפעילות? התלמידים והתלמידות נהנו? נשמח לשמוע! מוזמנות ומוזמנים לשתף אותנו במייל: education.smnh@gmail.com

שתי פעילויות מרגיעות שמשלבת יצירה בפלסטלינה, טבע ומדע:

יש הרבה דגים בים (לתלמידי יסודי)

הצעה לפעילות על התאמתם של דגי שונית האלמוגים לסביבת המחיה שלהם. בפעילות ניצור שלושה דגים מפלסטלינה – מחבטן, מורנה ופרפרון – תוך הבנת הקשר בין צורת הגוף לסביבת המחיה.

הורידו את הקובץ > מדריך הכנת דגים מפלסטלינה.המדריך הכולל הנחיות למורה (עמודים 2-1) והוראות ברורות שתוכלו להציג ולהנחות את התלמידים והתלמידות לעבוד על פיהן (עמוד 3 והלאה). שימו לב שבכל עמוד הוראות יש גם קישור לסרטון לצפייה בבעל החיים בסביבה הטבעית שלו מתחת למים.

דגי פרפרון

דגי פרפרון

משלוש יוצא אחד (לתלמידי יסודי)

פעילות על קבוצת בעלי החיים הגדולה בעולם – החרקים. נכיר ונכין מפלסטלינה שלושה חרקים: נמלה, חיפושית ופרפר, שנראים מאוד שונים זה מזה, אך למעשה הם בעלי מאפיינים המשותפים לכל מחלקת החרקים – גוף המחולק לשלושה חלקים: ראש, חזה ובטן.

הורידו את הקובץ > מדריך הכנת חרקים מפלסטלינה. המדריך הכולל הנחיות למורה (עמודים 2-1) והוראות ברורות שתוכלו להציג ולהנחות את התלמידים והתלמידות לעבוד על פיהן (עמוד 3 והלאה). שימו לב שבכל עמוד הוראות יש גם קישור למידע נוסף על כל אחד מהחרקים.

מורית פרעה

מורית פרעה. צילום: עוז ריטנר

חידון פרפרים (כיתות ב'-ו')

פעילות להכרת פרפרים שתוכלו לעשות עם התלמידים והתלמידות. הורידו את מצגת חידון פרפרים ושתפו אותה בזום הכיתתי. לכל שאלה במצגת מופיעה התשובה והסבר.

הפרפרים עדינים וססגוניים, משובבי עין ונפש ומעוררי השראה; הם סמל לאהבה, חופש, שינוי והתפתחות, כפי שבא לידי ביטוי באומנות ובפולקלור לאורך התרבות האנושית. לפרפרים חשיבות אקולוגית רבה כמאביקים של פרחי בר וגידולים חקלאיים, ובכך תורמים בדרך נוספת לרווחתו של האדם. בשל צבעוניותם הרבה והשונות בין המינים, קל יחסית להבחין בפרפרים וקל לזהותם. הם גם גדולים ועפים לאט יחסית (בהשוואה לחרקים מעופפים אחרים), ולכן לא קשה לעקוב אחריהם ולתעד את פעילותם. הפרפרים גם רגישים מאוד לתנאי הסביבה, ולכן מושפעים במידה רבה משינויים המתרחשים בבית גידולם ומגיבים אליהם במהירות.

כחליל השברק, הפרפר הלאומי של ישראל. צילום: ירון משען

כחליל השברק, הפרפר הלאומי של ישראל. צילום: ירון משען

לקריאה נוספת בנושא פרפרים:
כתבה – פרפרים זה בטבע שלנו, על ניטור הפרפרים בישראל
כתבה – שליש ממיני הפרפרים בישראל נמצאים בסכנה

פעילות סביב שירי אגדה חיה

אגדה חיה הוא מיזם מוזיקלי-זואולוגי, המשותף ליוצר שחר אבן צור (מלהקת מוניקה סקס) ומוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט. כל קליפ במיזם עוסק בחיית בר אחרת ומהווה הזדמנות מופלאה להכיר לתלמידים את הטבע הישראלי בדרך מוזיקלית.

אגדה חיה - שחר אבן צור

בעקבות השיר על התן הזהוב (בי"ס יסודי, רמות קושי שונות)

הצעה לפעילות כיתתית שאפשר לקיים בקלות בזום. כאן תמצאו מערך כולל הסברים למורה > אגדה חיה פעילות קצרה על התן.
מתחילים עם צפייה בקליפ על התן הזהוב. לאחר הצפייה תוכלו לבחור אחת או יותר מהפעילויות המוצעות במערך:

  • ציור השראה
  • שרשרת סיפור
  • אתגר חידות

תן זהוב אגדה חיה

חידונים בעקבות השירים (כיתות ב'-ה')

הכנו עבורכם 3 מצגות שונות שתוכלו לשתף עם הכיתה. המצגת נפתחת עם הקליפ לשיר של כל בעל חיים ולאחר מכן חידון מקוון, עליו יוכלו התלמידים והתלמידות לענות לאחר הצפייה בקליפ (התשובות כלולות במצגות).

בנוסף למצגות, תוכלו למצוא גם שאלות להרחבת הדיון במערך על חיות הבר בקרבת הבית.

מצגת מקוונת על הקיפוד המצוי

קיפוד מצוי

מצגת מקוונת על הדוכיפת, הציפור הלאומית של ישראל

איור דוכיפת

מצגת מקוונת על הזיקית הים-תיכונית

איור - זִקִּית יַם-תִּיכוֹנִית

עוד משאבי הוראה, גם לימי השגרה, תוכלו למצוא ממש כאן.

לפעילויות נוספות

יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, for shortcut key, press ALT + z
Silence is Golden