15:46
הדפסהשיתוף
  • פרפרים
    נחילי חרקים: לא מה שחשבתם

נחילי חרקים: לא מה שחשבתם

הדפסהשיתוף

נחילי הברחשים והפשפשים שהציפו אזורים שונים בארץ בסוף השבוע האחרון היו מטרד שמזכיר את מכות מצרים, אבל יש לנו חדשות טובות

שינויי מזג האוויר החדים בשבועיים האחרונים הם ביטוי מושלם לעונת מעבר: מעט ימים קרירים וגשומים ולאחריהם התחממות שהסתיימה בשרב כבד. תנאים כאלה עשויים, בין השאר, להשפיע על גודל האוכלוסיות של בעלי חיים. וכך, במהלך סוף השבוע נחתה עלינו "מתקפה": נחילי ברחשים שהציפו את חופי מרכז הארץ.

בחוף

הברחשים, השייכים לתת-סדרת היתושים, "עוקצים" באמצעות גפי הפה שלהם, המותאמות למציצת דם. גם אצל הברחשים, כמו אצל יתוש הבית, רק הנקבות "עוקצות", משום שהן זקוקות לחלבון הנמצא בדם להתפתחות הביצים בגופן. הזכרים ניזונים מצוף פרחים. החדשות הטובות: על אף אי הנעימות הזמנית, לא מדובר בעקיצות היתושים המגרדות, שמהן אנו סובלים כל הקיץ. החדשות הטובות יותר: מדובר בגידול אוכלוסייה זמני, שכפי הנראה נגרם משינויי מזג האוויר, והוא יחלוף כלעומת שבא, משום שהברחשים חיים רק ימים בודדים ואף נעלמים בעזרתם האדיבה של בעלי חיים הטורפים חרקים.

בדרום

התפרצות חרקים אחרת חוו תושבי הדרום. שם מדובר בפשפשים צמחוניים ממשפחת הפנדוריים. פשפשים מהווים קבוצת חרקים גדולה ומגוונת בסדרת שוני-כנף, אותה מבלבלים לעתים קרובות עם חיפושיות בשל הצורה הכללית הדומה, אך מדובר בקבוצות שאינן קרובות זו לזו כלל. מה גרם להתפרצות החריגה? ייתכן שהשקיית יתר של השדות החקלאים באזור, בשילוב גשמי הברכה שירדו החורף, סיפקו לפנדוריים תנאים אידיאליים לרבייה, שהובילו לעלייה חדה בגודל האוכלוסייה. לפשפשים אלה חדק מציצה, שבאמצעותו הם ניזונים ממוהל של צמחים שונים והם אינם גורמים כל נזק לאדם.

מי זוכר את הפרפרים מהשנה שעברה?

תופעות כאלה, של עלייה משמעותית ומהירה בגודל האוכלוסייה, אינן חדשות או מפתיעות, והן מתרחשות פעמים רבות אחרי חורפים גשומים.

נמפית החורשף. צילום: עוז ריטנר

מיליוני הפרפרים ממין נימפית החורשף (Vanessa cardui), שפקדו את ישראל באביב הקודם, קשורים לאותה תופעה. פרפרי הנמפית נודדים אמנם בין אירופה לאפריקה באופן קבוע, אך הנדידה המרשימה במיוחד שזכינו לה בשנה שעברה נגרמה כנראה מריבוי גשמים, שבעקבותיהם צמח מזון רב, שאפשר את התפתחותם של זחלים רבים.

מה עושים?

כלום. אין סיבה לדאגה. במקרים אלו לא מדובר במינים המזיקים לאדם, וההתפרצות מצטמצמת תוך ימים ספורים, הודות לבעלי חיים טורפי חרקים. חשוב לא להשתמש בחומרי הדברה נגד החרקים הללו; לא רק שאין בהם תועלת, הם גם פוגעים בסביבה ובבעלי החיים שטורפים חרקים.

יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden