19:08
הדפסהשיתוף
  • המלצת צפייה: באטמן
    המלצת צפייה: באטמן

המלצת צפייה: באטמן

הדפסהשיתוף

בימי המלחמה בנגיף הקורונה, כשרובנו בבידוד ביתי, יש לנו הזדמנות לצפות בסרטים רבים בדרך קצת אחרת. בשבועות הקרובים נמליץ על סרטים מנקודת המבט שלנו – איך הסרט קשור לעולם הטבע? מה אפשר ללמוד ממנו? ומזווית אחרת, איזה ידע מדעי יעזור לנו להבין את הסרט טוב יותר?

קדימה, מתחילות.

דמותו של באטמן (Batman Movies; Batman Comics), הלוא הוא המיליונר הצעיר ברוס וויין, הופיעה לראשונה בחוברת קומיקס ב-30 במרס 1939 והפכה לתופעה תרבותית שתורגמה לרדיו, לטלוויזיה, לקולנוע ולמשחקי מחשב. באטמן נלחם בפשע בעזרת תבונה, עבודת מחקר יסודית, פיתוחים טכנולוגיים, אומנויות לחימה וכושר פיזי מדהים. הוא מין מדען-על-נינג'ה חתיך במיוחד ובעל כסף רב בבנק. חלומה של כל אימא.

האירוע המכונן בכל סיפורי באטמן הוא הטראומה שחווה בילדותו ועיצבה את ייעודו: הוא ראה את הוריו נרצחים לנגד עיניו בידי שודד. בעקבות זאת, הוא נשבע להפוך לאימתם של הפושעים בעיר וללחום בפשע בגוטהאם סיטי. עטלף שמגיח לחלונו מזכיר לו חוויה טראומטית נוספת מילדותו – נפילה לתוך מערה מלאה עטלפים. ברוס מאמץ את הפחד ומחליט להתחפש לעטלף, כדי להסװת את זהותו ובה-בעת להפחיד את הפושעים. מערת העטלפים שתחת אחוזתו הופכת לבסיס לוחמה ופיתוח, ובמהלך השנים נוספים לדמותו עוד ועוד מאפיינים המתבססים על דמות העטלף. האם הם נאמנים למציאות?

נתחיל בתלבושת, כי מהו גיבור-על ללא המסיכה, הגלימה והחליפה? באטמן עוטה מסיכה בעלת אוזניים מחודדות. העטלפים ניחנו באפרכסות אוזניים גדולות ובולטות. לדוגמה, כמה מיני עטלפים ממשפחת הנשפוניים הם בעלי אוזניים מחודדות ממש כמו המסיכה עצמה. הגלימה של באטמן מזכירה את כנפי העטלף. בטרילוגיית האביר האפל הגלימה מאפשרת לו לדאות בין גגות העיר, אבל בניגוד לעטלף, באטמן אינו מסוגל לעוף בעזרתה בתעופה פעילה.

גם החליפה של באטמן שונה מעטלפים של ממש. היא השתנתה במהלך השנים, אך היא תמיד מספקת מעטה קשיח ועמיד בפני פגיעת כלי נשק. במציאות, עורם של העטלפים עדין ומכוסה פרווה רכה. הסמל של באטמן, לעומת זאת, דומה לצללית של עטלף מעופף בכנפיים פרושות ללא הרגליים.

ומה בנוגע לשאר המאפיינים? אחד המרכזיים שבהם הוא מגוון החפיצים (גאדג'טים) שבאמתחתו של באטמן – החל משוריקן בצורת עטלף, וכלה במסיכה, חליפה ורכב המצוידים בסונאר. אמנם העטלפים לא יורים שוריקנים להילחם באויביהם, אך הם בהחלט משתמשים בסונאר כדי לחוש את סביבתם, לאתר טרף ולהתחמק מטורפים.

הניגוד הגדול ביותר בין ברוס וויין לעטלפים מתבטא בהיותו מתבודד. העטלפים חיים בלהקות, והם בעלי מבנה חברתי מורכב. מבנה זה מחייב יכולות תקשורת וניווט מרשימות, שמתאפשרות בזכות יכולות שכליות גבוהות, וכבר הזכרנו מוקדם יותר שאחד המאפיינים של וויין הוא שימוש בשכל.

כמו כל גיבור-על, באטמן סופג פגיעות קשות, ובכל זאת כמעט תמיד ממשיך בפעילותו. כאן דווקא ניכר דמיון בין איש העטלף לבעלי החיים עצמם: העור שעל כנפי העטלפים עדין ועלול להיקרע בקלות. כנפיהם עשויות עור דו-שכבתי גמיש במיוחד, ובמקרה שנוצרים קרעים קטנים, הכנפיים מתאחות במהירות. נוסף על כך, עטלפים רבים מסוגלים לעופף גם כשכנפיהם קרועות מעט, כמעט כמו גיבורי-על.

באטמן הוא גם אמן ההתגנבות. אחד מסימני ההיכר שלו הוא היכולת להיעלם בין הצללים – כך הוא יוצר תחושה שהוא יצור על-טבעי. בשל היותם מעופפים ליליים הנחבאים בין ענפי עצים וקירות בתים, גם העטלפים זוכים למעטה המסתורין הזה, והם נחשבים ליצור חמקמק ומתעתע.

לסיום, ברוס וויין הוא לוחם צדק שנשבע לנקות את רחובותיה של גוטהאם. לא מעט מינים של עטלפים ניזונים מחרקים מזיקים כמו יתושים ותיקנים – ואפשר לומר שהם עושים עבודת ניקיון דומה.

יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden