13:23
הדפסהשיתוף
  • מייצגים מתוך האוסף הרטוב – סדרת צילומי סטילס מאת קרן גלר.
    קרן גלר | אוסף רטוב

קרן גלר | אוסף רטוב

סדרת צילומי הסטילס "אוסף רטוב" צולמה באוסף הדגים של מוזיאון הטבע, הכולל כ־800,000 פריטי ארכיון מקוטלגים.

הדג המקוטלג עובר תהליך שימור בפורמלין ומוכנס לתוך צנצנת עם אלכוהול ובה תווית עם נתוני האיסוף ושם המין. לאחר מכן הוא מונח על מערכת מדפים מתכתית בחלל שבו מערכת בקרת אקלים ותאורה פלואורסצנטית קרה.

האמנית קרן גלר בנתה באחד מחדרי האוסף, שהם מעיין "מאחורי הקלעים" של המוזיאון, סט מקצועי המדמה צילום דיוקן מבוים בסטודיו. אל הסט היא העבירה להתבוננות ולצילום צנצנת אחר צנצנת, מאות אקווריומים דוממים, ויצרה אוסף חדש: סדרת דיוקנאות.

פעולת הצילום, הלוכדת את הדגים מבעד לשכבות השקופות – עדשת המצלמה, הצנצנת, הנוזל, זכוכית המסגור – מייצרת פעולה נוספת של שימור. הדגים המצולמים פונים כולם לחזית, מקרוב ובהגדלה, וניבטים אלינו בעיניים פקוחות. המבט הישיר מבעד לעיניים שאינן רואות יכול להזכיר לנו שגם גופם המשומר וגם התצלומים עצמם יתקיימו כנראה הרבה אחרינו. מה שארעי ומשתנה ללא הרף הוא אנחנו.

צבעם העז של הדגים דהה לאיטו ואבד כמעט לחלוטין בתהליך השימור. הוא נותר כתיעוד מילולי בלבד בכותרות שבחרה גלר לתת לעבודותיה על פי צבעיהם המקוריים של הדגים. הכותרות, המנוסחות בשפה שלקוחה מעולמות הציור המופשט, משלבות אמת ובדיה ומדגישות את הפער והפעולה המניפולטיבית שטקסט יכול לייצר כאשר הוא נמצא לצד דימוי. ואולי, לשבריר שנייה בלבד, אפשר לראות את הצבעים המקוריים מבליחים בדיוקנאות ומיד נעלמים.

 

קרן גלר (נ' 1976), בוגרת תואר שני באמנות של בצלאל בשיתוף האוניברסיטה העברית ירושלים ותואר ראשון באמנות וחינוך לאמנות של המדרשה – הפקולטה לאמנויות, המכללה האקדמית בית ברל, ומרצה בכירה שם היום. השתתפה בתוכנית שהות אמן של ארטפורט לשנת 2022-2021.

גלר יוצרת בעיקר בווידאו, בפיסול ובמיצב, ועבודותיה חוקרות התנהגות וסביבות אנושיות. העבודות עוסקות בתכנים אוטוביוגרפיים, בטקסים ובפעולות יומיום פשוטות. דרך המתח שבין התיעודי למבוים הן חוקרות, מפרקות ומרכיבות מחדש טקסים ומבנים חברתיים.

גלר הציגה תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות רבות במוזיאונים ובגלריות בארץ ובעולם. היא זכתה במענקים ובפרסים, ביניהם פרס הצטיינות באמנות ע"ש אסנת מוזס ז"ל, פרסי משרד התרבות והספורט, פרס הצטיינות באמנות של קרן שרת וכן במענקים ממועצת הפיס לתרבות ולאמנות, מהקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה ומהקרן ליוצרים עצמאיים של משרד התרבות.
בימים אלה גלר משתתפת בחממת הפיס לאמנות ומציגה במקביל בגלריה האוניברסיטאית של אוניברסיטת תל אביב.

יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden