16:50
הדפסהשיתוף
  • כלבי בית
    חמישה דברים מפתיעים שלא ידעתם על כלב הבית

חמישה דברים מפתיעים שלא ידעתם על כלב הבית

הדפסהשיתוף

ידידו הטוב של האדם היה לצידו גם בתקופת ההסגר האחרונה, בימי המאבק במגפת הקורונה. אין כמו כלב שופע חום ואהבה, המכשכש בזנבו ומסמן שצריך לצאת החוצה לסיבוב התאווררות בשכונה או משחק עם הילדים. השבוע, עם היציאה המדורגת בחזרה לשגרה חדשה, בחרנו להתמקד בבעל חיים שהפך שותף בבתים ובדירות רבות – כלב הבית (Canis lupus familiaris). אז מה אנחנו באמת יודעים על החברים הכי טובים שלנו?

1. זאב לזאב – כלב
בעלי כלבים גזעיים מתהדרים באילנות יוחסין מתועדים ומפורטים. אבל, כשחושבים על זה לעומק, בקצה השושלת של כל כלב, גזעי או לא, ניצב זאב. למעשה, אבות אבותיהם של כל הכלבים שאנו מכירים, החל מהצ'יוואווה הזערורי ועד לסן ברנרד העצום, בויתו (או התבייתו) מזאבים קדומים. מדהים שלמרות כל השונות בין הגזעים, כלבים אינם מין ביולוגי נפרד, אלא תת-מין של זאבים. מה זה אומר? שזאבים וכלבים יכולים להזדווג ולהעמיד צאצאים פוריים. כלומר, כל הכלבים הם עדיין זאבים.

2. כאן ביתי
הכלב הוא בעל החיים הראשון שבוית, ורק אחריו בויתו חיות המשק, כמו העז, הכבש, הפרה והחזיר (אצלנו במוזיאון מוצג אחד הממצאים הראשונים המעידים על ביות הכלב, והתגלה אצלנו בארץ). לא כל בעלי חיים ניתנים לביות, וכנראה שהתכונה המרכזית שאפשרה את ביות הזאב היא החברתיות. זאבים חיים וצדים בלהקות, והחוקרים סבורים שהזאבים הראשונים שחלקו עם האדם הקדמון את מדורתו איבדו חלק מהתכונות הזאביות של תוקפנות ולהקתיות. שני הצדדים הפיקו תועלת מהקרבה לאדם: הזאבים סייעו לאדם בכך שהתריעו מפני סכנות, הרחיקו טורפים וסייעו באיתור ובתפיסת ציד, וכנראה שהאדם סייע לזאבים בכך שהם ניזונו משיירי המזון שלו. בתהליך ביות הזאב נבררו הפרטים בעלי המזג הנוח ביותר ויכולת התקשורת הגבוהה ביותר, ומהם התפתח כלב הבית.

3. כלב-זאב
גם לפודל הננסי הקטן ביותר וגם לדני הענק הגדול ביותר רגליים כמו אלה של הזאב: בכל רגל ארבע אצבעות, כאשר בשתי הרגליים הקדמיות יש שריד מנוון של אצבע ראשונה קטנה, שלא מגיעה עד הקרקע. אם תסתכלו מקרוב על מבנה הרגל, תוכלו לראות שההליכה נעשית רק על האצבעות, כך שמה שנראה לנו כמו ברך הפוכה ברגליהם של הכלבים והזאבים, הוא בעצם העקב.

איור שיחה בין זאב לכלב בית

גם התקשורת המפותחת דומה. כלבים, כמו זאבים, הם בעלי חיים חברתיים, המשתמשים בכשכושי זנב, יללות והבעות פנים כדי לתקשר עם חברי להקתם, כלומר איתנו. אתם מגדלים כלב בבית? הוא נוהג ללקק אתכם באזור הפנים? חוקרים גילו כי זו דרכם של זאבים נחותים בלהקה להפגין את כניעתם הברורה בפני פרטים בעלי מעמד גבוה יותר. הכלב שלכם לא רק שמח לקראתכם, הוא גם יודע את מקומו בבית (למידע נוסף על התנהגותו של כלב הבית).

4. חיי כלב
בהשוואה לזאבים, לכלבים גולגולת מקוצרת וזנב מונף אל על. גם כתמים על הפרווה זו תופעה שלא תמצאו אצל זאבים. בשנים האחרונות, חוקרים שמו לב שתכונות אלה קשורות לגנים שמפחיתים את רמת פעילותה של בלוטת יותרת הכליה (בלוטת האדרנל), אך לא ידוע עדיין למה. מה הקשר לביות הזאב? בלוטת יותרת הכליה מפרישה הורמוני עקה (סטרס), למשל אדרנלין. כאשר היא פחות פעילה, רמת הורמוני העקה אצל בעל החיים תהיה נמוכה יחסית, והוא פחות ייטה להגיב בתוקפנות או בפחד. הזאבים שבויתו היו אלה שהגיבו לבני האדם בפחות תוקפנות ופחד.

5. ידידו של האדם
לכלבים יכולת תקשורת מופלאה עם בני האדם. הכלבים רגישים מאוד למסרים אנושיים ולהבעות פנים, ומקפידים על קשר עין עם בעליהם. למעשה, קיימים מקרים שבהם כלבים מפגינים יכולת טובה יותר משימפנזים בהבנת בני אדם. ניסויים שנערכו על גורי זאבים שגודלו בשבי הראו כי הם הופכים לחלק מהלהקה האנושית שסביבם, אך לא יוצרים קשר עין או מבינים את כוונות בני האדם שגידלו אותם, בדומה לקרובי משפחתם הכלבים. התקשורת הייחודית בין האדם לכלב מאפשרת לנו לאלף ולאמן את הכלבים למגוון מטרות, ביניהן שמירה, הרתעה ותקיפה, איתור חומרים, גישוש ומעקב אחר עקבותיהם של נעדרים, ואפילו הצלת לכודים מתחת להריסות. יש גזעי כלבים מיוחדים שפותחו למטרות מסוימות.
אבל האמת? בשבועות האחרונים אנחנו בעיקר אסירי תודה על כך שהם שופעי אהבה ומספקים חברה אופטימית ונטולת דאגות.

 

יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden