07:50
הדפסהשיתוף
  • כלבי בית
    לכשכש בכלב

לכשכש בכלב

הדפסהשיתוף

להסתגרות בבית בימי מגפת הקורונה יכולים להיות גם צדדים חיוביים. למשל, אנחנו מבלים זמן רב יותר עם חיות המחמד שלנו. חיית המחמד השכיחה ביותר בישראל ובעולם כולו היא הכלב, ואם אתם מגדלים כלב בביתכם, בתקופה זו יש לכם הזדמנות פז להתבונן בו היטב ולהכיר אותו טוב יותר

דבר ראשון, נסו לגלות איפה הכלב שלכם מעדיף לבלות את רוב זמנו. באיזה חדר בבית? ובאיזה חלק של החדר? על הרצפה? על השטיח? ואולי דווקא על הספה? ואולי בעצם, ההעדפה של הכלב לא קשורה בחדר מסוים, אלא דווקא בנוכחות בני הבית? אולי הוא מעדיף לבלות את רוב זמנו לצד אחד מבני הבית?

היפייפיה הנרדמת

ומה עושה הכלב שלכם במשך רוב שעות היום? נח. רובץ במקום האהוב עליו ונח. לרוב הוא רק נח, הוא לא ישן עמוק. כל רעש קטן גורם לו להרים את הראש ולהתבונן סביבו. ולמה הוא נח כל כך הרבה? הכלב, שמוצאו מהזאב, הוא בעל חיים טורף, ובעלי חיים טורפים מתאפיינים בפעילות נמרצת וקצרה (מעקב אחר טרף, מצוד ולכידה), לצד שעות ארוכות של מנוחה ונמנום, שבהן הם מעכלים את הטרף וצוברים אנרגיה לקראת פעילות הציד הבאה.

הלהקה

הכלב הוא בעל חיים חברתי, וחשוב להבין שמבחינתו אנחנו הלהקה שלו. כמו שמבחינתנו הוא אחד מבני המשפחה שלנו, כך, מבחינתו, הוא חבר ב"להקה" שלנו. וכפי שאנחנו שמים לב לבני המשפחה האחרים שלנו – האם הם מרוצים, שמחים, כועסים, עצבניים – כך גם הכלב שם לב אלינו.

דבר אליה

הכלב שלנו מכיר אותנו היטב ויודע לקרוא אותנו כספר פתוח. הוא מתבונן בתנועות הגוף שלנו, בתנוחה שלנו, בהעוויות הפנים, הוא יכול להבחין אם אנחנו מתוחים או רגועים. גם אנחנו, אם נקדיש זמן להתבוננות בכלב שלנו, נוכל להבין אותו טוב יותר. הכלב "מדבר" אלינו בכשכושי זנב, בהעוויות פנים, במנח אפרכסות האוזניים ובתנוחת הגוף כולה. הכלב מבין אותנו היטב, אך כדי שאנחנו נבין אותו עלינו להקדיש לכך זמן ומאמץ. דברו אל הכלב והתבוננו בו: האם הוא מיישיר אליכם מבט?  האם אפרכסות אוזניו מזדקפות כשהוא מאזין לכם? ומה הוא עושה בזנבו באותו זמן? מניף אותו אל על? מכשכש בו?

תראו מי שמדבר

דרך נוספת להכיר את הכלב שלנו טוב יותר היא להאזין לנביחות שלו. אם תאזינו היטב, תוכלו להבחין בקלות שהוא נובח נביחות שונות, שלכל אחת מהן משמעות שונה: יש נביחות שמחה, ויש נביחות התרגשות, יש נביחות פחד וכו'. והכלב שלנו לא רק נובח. הוא גם מיילל ומייבב. נסו לשים לב מתי ובאיזה הקשר הכלב שלכם משמיע את כל אחד מסוגי הקולות שלו ותוכלו להבין אותו טוב יותר.

החיים הסודיים של חיות המחמד

החוש העיקרי של הכלב הוא חוש הריח, וטיול עם הכלב הוא הזדמנות מצוינת להיווכח בכך. למה בכלל אנחנו מוציאים את הכלב לטיול? קודם כל, כדי שיוכל לעשות את צרכיו. אבל, ולא פחות חשוב, כדי שיוכל לרוץ, לפרוק אנרגיה (הרי הוא נח רוב היום בבית, כפי שכבר אמרנו, ולא יוצא למסעות ציד, כמו אביו הקדום, הזאב) ולחלץ את עצמותיו. אבל, מבחינת הכלב, לטיול יש עוד היבט חשוב אחד: להכיר את הכלבים החיים בסביבתו. אתם בטח שואלים את עצמכם: להכיר את הכלבים? הרי כשאנחנו מטיילים עם הכלב, אנחנו לא פוגשים את כל הכלבים שחיים בסביבה? נכון, אבל הכלב שלכם לא צריך לפגוש אותם, מספיק לו להריח אותם. בפעם הבאה שאתם יוצאים לטיול עם הכלב, התבוננו היטב בהתנהגותו: הוא עוצר לעיתים קרובות וכל הזמן מרחרח – עצים, שיחים, גדרות, אבנים, תמרורים, רמזורים  – כל מה שהוא פוגש בדרכו. ומה הוא עוד עושה? בעיקר אם הוא כלב זכר, אבל לפעמים גם כלבות עושות זאת, הוא מרים את רגלו האחורית ומשתין – על אותם עצים, שיחים, גדרות, אבנים, תמרורים ורמזורים. ולמה הוא עושה זאת? כדי שכלבים אחרים, שיגיעו למקום אחריו, ידעו שהוא היה שם. כשכלב או כלבה מריחים שתן של כלב או כלבה אחרים הם יכולים לגלות הרבה דברים על מי שהשאיר את כתם השתן: האם הוא זכר או נקבה, האם הוא דומיננטי או  נחות, צעיר או בוגר, מתי בדיוק הושאר הכתם ועוד ועוד. כפי שאנחנו קוראים לוחות מודעות, כך הכלבים שלנו קוראים את סימני הריח שהשאירו עבורם כלבי הסביבה.

נגמר הטיול וחזרתם הביתה. מצוין. ומה הכלב שלכם צריך עכשיו? לשתות ולנוח. הוא עבד קשה בטיול הזה – הוא הוציא אנרגיה, רחרח, השאיר סימני ריח משלו והתעייף. עכשיו אפשר לנוח.

יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden