01:32
הדפסהשיתוף
  • מוצג אחד בשבוע: שלדי עטלפים
    מוצג אחד בשבוע: שלדי עטלפים

מוצג אחד בשבוע: שלדי עטלפים

הדפסהשיתוף

עטלפים הם המעופפים האמיתיים היחידים מבין היונקים, ומבנה גופם מותאם לתעופה: עצמותיהם דקות מאוד ואינן מכבידות על משקלם. עצמות הכנפיים שלהם דומות לעצמות באצבעות כף היד שלנו. כנפי העטלפים עשויות עור הפרוש בין האצבעות ובין הגוף, הרגליים והזנב. האצבע הראשונה של העטלפים, המקבילה לאגודל שלנו, היא קטנה, בעלת טופר ופונה לכיוון אחר משאר האצבעות. העטלפים משתמשים בה לתלייה כאשר הם רוצים להתהפך (לדוגמה, כדי לא להשתין על עצמם) או לטיפוס, ובמינים אחדים גם להליכה.
בתערוכה אוצר האוספים במוזיאון מוצגים זה לצד זה שלושה שלדים של עטלפים: עטלף שועל מעופף, עטלף פרי מצוי ועטלף מסוג נשפון.

שלדי העטלפים בתערוכת אוצר האוספים

צילום: איתי בנית

עטלף שועל מעופף ועטלף פרי מצוי הם בעלי עיניים גדולות וראייה טובה: הם מסוגלים לראות גם באור עמום. הם מנווטים בעיקר באמצעות ראייה, אבל מוצאים את מזונם גם באמצעות חוש הריח. עטלף הפירות המצוי משלב שימוש בסונר לצרכים מסוימים עם ראיה לצרכים אחרים. את קולות הסונאר (לצרכי ניווט) הוא משמיע, בשונה מעטלפים אחרים, באמצעות הלשון. לעומתם, הנשפון הוא בעל עיניים קטנות בהרבה, והוא צד בעיקר באמצעות סונאר.
שועל מעופף הוא כינוים  של עטלפים מסוג Pteropus, מהעטלפים הגדולים בעולם. השועל המעופף הגדול ביותר חי בפיליפינים, ומוטת כנפיו עשויה להגיע ל-1.7 מטרים.
בישראל נפוץ במיוחד עטלף פרי מצוי. הוא הגדול בעטלפי הארץ (אבל קטן מהשועל המעופף). הוא ניזון מפירות וחי בקבוצות גדולות במערות ובמבנים נטושים.
הנשפון, לעומתם, קטן בהרבה וניזון מחרקים.

איזו יכולת של עטלף הייתם אתם רוצים לאמץ?

יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden