22:54
הדפסהשיתוף
  • שרקרק מצוי
    ציפורים זה שמחה

ציפורים זה שמחה

ד"ר עמוס בלמקר

הדפסהשיתוף

מחקר חדש בגרמניה מגלה, שאנשים שנחשפים למגוון גדול יותר של ציפורים בחיי היום-יום שלהם הם אנשים מאושרים יותר. על פי המחקר, גם חובבי המרחב הכפרי וגם חובבי הג'ונגלים מבטון יהיו מאושרים יותר אם ייחשפו למגוון גדול יותר של ציפורים. עד כמה מאושרים? על פי תוצאות המחקר, חשיפה ל-14 מינים נוספים תורמת לאושר כמו העלאת שכר של $150 בחודש.

את אוהבי הציפורים זה לא ממש מפתיע. תחביב הצפרות והצפייה בציפורים נמצאים במגמת עלייה בכל העולם. יותר ויותר אנשים מתקינים תחנות האכלה לציפורים בגינה, וכבר לא מוזר לראות אנשים עם משקפת. בארצות הברית, וגם בארץ, יותר ויותר אנשים משתתפים באופן פעיל בספירות ציפורים ובמדע אזרחי הקשור בהן. הגילוי המפתיע במחקר הגרמני הוא, שגם אנשים שלא ממש שמים לב לציפורים  מאושרים יותר כאשר יש מסביבם מגוון גדול יותר של ציפורים.

בולבול ממושקף, פארק הירקון, תל אביב.

בולבול ממושקף, טל אל. צילום: דניאל ברקוביץ

לא צריך לדעת להבדיל בין תור לצוצלת כדי ליהנות מציפורים. לפני אי-אילו שנים יצא לי להדריך סיורי צפרות בעיר. כל תצפית בצופית, דרור או סבכי – ציפורים נפוצות מאוד בערים – גררו קריאות התפעלות מצד המשתתפים. היה כיף לראות את חוויית הגילוי של אנשים, שקודם לכן פשוט לא הבחינו בציפורים, שתמיד היו להם "מתחת לאף".

בתור חובב ציפורים הייתי רוצה לחשוב שהציפורים עצמן הן אלו שגורמות לכל האושר הזה; שאנשים מטיילים ברחוב, רואים עורבני ומחייכים. האמת, ככל הנראה, היא יותר מורכבת. סביר להניח שערים שבהן יש יותר טבע באופן כללי, כלומר, יותר פארקים, מדשאות ועצים, מושכות יותר ציפורים. כלומר, הטבע עצמו, ולאו דווקא הציפורים באופן ספציפי, הוא שגורם אושר לאנשים. הציפורים במקרה זה הן רק המדד שבו אנחנו משתמשים כדי למדוד את המגוון הביולוגי בעיר.

דוכיפת, פארק הירקון, תל אביב.

דוכיפת, פארק הירקון, תל אביב. צילום: דניאל ברקוביץ

המחקר הזה מראה משהו חשוב: מסתבר שאנשים אוהבים טבע. אנשים אוהבים שירוק להם בעיניים ואוהבים לצאת ולנפוש מחוץ לעיר. מספר המטיילים בחגים ממשיך לשבור שיאים, ואגמון החולה, שבסופו של דבר הוא מקום לצפייה בציפורים, מושך עשרות אלפי מבקרים ומככב באופן קבוע ברשימת המקומות המתויירים ביותר בארץ.

אבל לא צריך לצאת לטיול רחוק כדי לחוות טבע. אפשר להביא את הטבע אל תוך העיר. התחום שנקרא "טבע עירוני" עוסק בדרכים להביא את הטבע אלינו, אל תוך העיר. למשל, מדי שנה עוברות מעל ישראל מיליוני ציפורים במסלול נדידתן באביב ובסתיו. רבות מהן עוברות גם בתוך הערים ועוצרות לאכול ולמלא מצברים לפני שהן ממשיכות בדרכן. אם נשכיל לשתול צמחים מתאימים נוכל למשוך אותן לעצור דווקא אצלנו. ומהו צמח מתאים?  צמח מקומי, יליד ישראל, שמושך אליו מגוון חרקים מקומיים. החרקים האלה הם מזונן של הציפורים שאותן אנחנו רוצים למשוך.

דרור הבית, תל אביב

דרור הבית, תל אביב. צילום: דניאל ברקוביץ

סנטרל פארק בניו-יורק ופארק הירקון בתל אביב הם דוגמאות מצוינות. שניהם מהווים מוקד משיכה לאנשים שאוהבים לטייל בהם, לעשות ספורט או סתם לשבת לפיקניק. שניהם מהווים גם אתרי טבע וצפרות חשובים. פארקים מתוכננים היטב ממחישים שהעיר והטבע אינם חייבים להיות מנוגדים לזה לזה. המחקר שעליו דיברנו קודם מראה שלא רק שהם אינם מנוגדים, אלא שעצם הקיום של טבע בתוך עיר חשוב מאוד לרווחת התושבים ולאושרם, לפחות כמו רווחה כלכלית. עם תכנון נכון נוכל ליצור עיר שבה יש לתושבים גם עבודה, גם שירותים שונים, גם תרבות וגם טבע.

הכותב הוא מנהל אוסף העופות במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט

יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden