12:19
הדפסהשיתוף
  • בניין המוזיאון הטבע ע
    חידושי טקסונומיה בשנת 2020

חידושי טקסונומיה בשנת 2020

הדפסהשיתוף

מדעני המוזיאון גילו השנה מינים חדשים למדע, זיהו מינים פולשים חדשים באזורנו, והשתתפו במחקרים בין-לאומיים. הנה טעימה מפרי עבודתם שנמשכה גם בתקופת מגיפת הקורונה:

חדש למדע

39 מינים חדשים נמצאו במימי פפואה גיניאה החדשה, בהם מינים נדירים רבים ומין חדש למדע, שניתן לו השם Cryptocnemus kavieng. מינים אלו תוארו על ידי בלה גליל במחקר שהוא חלק משיתוף פעולה בין-לאומי לצורך שימור החי הימי באזור שנחשב למוקד של מגוון ביולוגי.

Galil BS, Ng PKL  (2020) New and rare leucosiid crabs (Crustacea: Decapoda: Brachyura) from Papua New Guinea. In: Corbari L., Ahyong S. T. & Chan T.-Y. (eds) Tropical Deep-Sea Benthos 31: 403-444. Deep-Sea Crustaceans from Papua New Guinea. Muséum national d'Histoire naturelle, Paris, (Mémoires du Muséum national d'Histoire naturelle; 213).

החיפושית החדקונית Thamiocolus chikatunovi תוארה השנה על ידי אריאל-לייב (לייבעלע) פרידמן, מנהל אוסף החיפושיות במוזיאון, ובוריס קורוטייב מהמכון הזואולוגי של האקדמיה למדעים של סנט פטרסבורג. היא נקראה לכבודו של פרופ' ולדימיר צ'יקטונוב, לשעבר האוצר של אוסף החיפושיות של המוזיאון, שחגג השנה את יום הולדתו השמונים. החיפושית חיה לאורך ספר המדבר, לאורך גבול המערבי של מדבר יהודה, במדבר שומרון וכן מעבר לירדן, שם נמצאה בהר נבו. היא חיה על צמחים ממשפחת השפתניים.

Korotyaev, B A., & Friedman, A.L.L. 2020. A review of the weevil genus Thamiocolus (Coleoptera: Curculionidae: Conoderinae: Ceutorhynchitae: Ceutorhynchini) from Israel, with notes on some adaptive features of Ceutorhynchini and a new synonymy. Israel Journal of Entomology, 50(2), 103–131. http://doi.org/10.5281/zenodo.4393104

השנה איבדנו את ד"ר אמנון פרידברג ז"ל, מעמודי התווך של המוזיאון. לפני מותו השלים ד"ר פרידברג את תיאור הסוג החדש של זבובי פירות מאפריקה המשוונית, וקרא שמו Tanzanimyia. הסוג החדש כולל ארבעה מינים, כולם חדשים למדע אף הם:
Tanzanimyia flavicauda – נמצא בטנזניה, ידוע רק מפרט אחד (8).
Tanzanimyia reticulata– חי בקניה, טנזיה ומלאווי (9).
Tanzanimyia tanzaniaensis – ידוע משלושה פרטים מדרום טנזניה (10).
Tanzanimyia ugandaensis – ידוע מאוגנדה, קניה ובורונדי (11).
כל ארבעת מיני ה-Tanzanimyia מתפתחים בתפרחות של צמחים אפריקאיים ממשפחת המרכבים.

כל הפריטים אצורים במוזיאון הטבע.

Freidberg, A., Zonstein, I, & Friedman, A.L.L. 2020. Tanzanimyia, a new Afrotropical genus of Schistopterini with four new species (Diptera: Tephritidae: Tephritinae). Israel Journal of Entomology, 50(1), 19–39. http://doi.org/10.5281/zenodo.3872861

מינים פולשים

קרנפית התמר הפרסית, חיפושית מזיקה שמקורה בארצות המפרץ הפרסי, התגלתה לראשונה בישראל. היא התגלתה בבקעת הירדן, וישנו חשש שהיא תתפשט לאורך הבקעה כולה. הזחלים של קרנפית התמר הפרסית מתפתחים בכותרת של גזע התמר, והיא פוגעת בעיקר בידות אשכול הפרי (החלק המחבר בין האשכול לגזע העץ).

Friedman, A.L.L., & Dobrinin, S. 2020. The Persian Date palm trunk borer (Oryctes elegans), a pest of date palm new to Israel (Coleoptera: Scarabaeidae: Dynastinae). Israel Journal of Entomology, 50(1), 9–14. http://doi.org/10.5281/zenodo.3662887

מדוזה פולשת חדשה בשם כריאוזאורה זוהתה בחופי הארץ והתווספה לחמישה מינים של מדוזות הסוכך, הפולשניות הידועות מחוף הים התיכון של ישראל. זה הריכוז הגדול בעולם של מינים פולשניים בני קבוצה זו. צריבתה של הכריזאורה מכאיבה, פי שמעיד שמה העממי: 'סרפד הים'.

Douek J, Rinkevich B, Gevili R, Galil BS (2020) First record of a non-native jellyfish (Scyphozoa: Pelagiidae: Chrysaora) in the easternmost Mediterranean Sea. BioInvasion Records 9(3): 482-489

סיפונופורה (מושבת חסרי חוליות בעלי זרועות ארסיות הנעה כגוף אחד, קרובת משפחה רחוקה של המדוזות) חדש בים התיכון תואר מן החוף הישראלי. המין – ריזופיסה – קרוב לשלפוחן המצוי ('ספינת הקרב הפורטוגזית'), וכמותו, צריבתו מכאיבה. גידול באוכלוסייתו עלול לגרום לפגיעה ברוחצים בים. גילוי זה מצטרף לגילויים רבים של מיני מקפא (מדוזות וקרוביהן) שתועדו לאורך חופי ישראל בעשור האחרון, המעידים על שינויים בחברות החי הימי.

צילום: שחר חייקין

Gokoglu M, Galil BS (2020) New records and rare occurrences of siphonophores and ctenophores in the Levant Sea. Journal of Black Sea / Mediterranean Environment 26(2): 190-202.

אצטלן מושבתי בשם Didemnum perlucidum התגלה בצלילות באזור קיבוץ שדות-ים ובכלובי הדגים שמול מכמורת, ע"י ליאון נובק מהמעבדה של נועה שנקר. האצטלן נפוץ באוקיינוס הפסיפי ובאוקיינוס ההודי. באוסטרליה הוא כבר מוגדר מין פולש, שם הוא מסב נזק לגידולי חקלאות ימית של צדפות ולסביבה הימית הטבעית. כעת הוא מגיע לאזורנו – זה התיעוד הראשון שלו מהים התיכון. המין נמצא כאן על מצע מלאכותי, כלומר על מבנים מלאכותיים שנמצאים במים, אבל משם הוא עלול להתפשט אל הסביבה הימית הטבעית ולהזיק לה. הופעתו היא תמרור אזהרה מפני פלישת מינים נוספים לאזור.

בתצלום: האצטלן הפולש על גבי אצטלן יחידאי כתום (Herdmania momus)

NOVAK, L., & SHENKAR, N. (2020). Occurrence of Didemnum perlucidum Monniot F., 1983 on artificial substrates along the Mediterranean coast of Israel. Mediterranean Marine Science, 0, 386-392. doi: https://doi.org/10.12681/mms.22223

אלו רק מקצת הגילויים שהתרחשו במוזיאון בשנה החולפת. נאחל שהשנה הבאה תהיה פורה, מסקרנת ומלאת גילויים עוד יותר.

יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden