משפט הקופים: למה יכולות להוביל תפיסות שגויות בנוגע לאבולוציה?
בשנת 1925, לפני כמעט 100 שנים, מורה לביולוגיה בשם ג'ון סקופס הואשם על ידי מדינת טנסי בארה"ב על כך שלימד אבולוציה בשיעור ביולוגיה. המורה פעל בניגוד לחוק באטלר, שאסר לימודי אבולוציה בכל מוסדות החינוך במדינה. החוק אושר במדינת טנסי באותה שנה. המורה ידע מראש כי יועמד למשפט וכיוון לכך כדי להביא את הנושא לדיון ציבורי.
המשפט נגד המורה ג'ון סקופס כונה גם "משפט הקופים". התביעה העלתה בו טענות רבות נגד תיאוריית האבולוציה, אך עיקרן היה נגד תפיסה שגויה אחת לגבי מוצא האדם. התביעה קבעה כי תיאוריית האבולוציה טוענת שהאדם התפתח מהקופים באפריקה.
האיסור ללמד את תיאוריית האבולוציה בבתי הספר בטנסי שבארה"ב נבע מתפיסות שגויות לגבי האבולוציה. התפיסות המרכזיות שהובילו לכך היו:
- האדם התפתח מהקוף. עד היום זו תפיסה שגויה נפוצה מאוד. למעשה, על פי תיאוריית האבולוציה, לבני האדם ולקופי האדם יש אב קדמון משותף, שחי לפני מיליוני שנים, אך בני האדם לא התפתחו מקופים.
- החזק הוא השורד. החזק יוצא למאבק והורג את החלש. רבים נוטים לחשוב שהישרדות פירושה סילוק המתחרים במאבק אלים, ותפיסה זו עלולה להוביל להצדקת אלימות. אולם, בפועל, תיאוריית האבולוציה גורסת כי המתאים ביותר הוא זה ששורד. ההתאמה יכולה להיות בכל תכונה של הפרט, למשל יכולת שיתוף פעולה בין פרטים בתוך אותו מין, כמו יכולתם של שימפנזים לצוד ביחד, או יכולת ליצור מערכות הדדיות בין מינים שונים: חזזיות הן תוצר של יחסי גומלין של הדדיות בין אצה ופטרייה, והשילוב בין השתיים מאפשר לחזזיות לשרוד באזורים הקיצוניים והקשים ביותר על פני כדור הארץ. מאבולוציה לא משתמע דבר ביחס להתנהגות מוסרית. האבולוציה מסבירה תופעות הקיימות בטבע וכיצד הן התפתחו.
- תיאוריית האבולוציה אינה עוסקת במקור החיים. הטענה שתיאוריית האבולוציה מסבירה את מקור החיים מועלית פעמים רבות, וחשוב מאוד להדגיש כי תיאוריית האבולוציה מסבירה את דרך השתנות החיים על פני כדור הארץ מרגע שנוצרו, ואינה עוסקת כלל במקור החיים עצמם.
תיאוריית האבולוציה נאסרה להוראה בבתי הספר בטנסי עד 1967 עקב חוסר הבנה ותפיסות שגויות. כתוצאה מכך נמנע מהתלמידים כלי מדעי חשוב, הסבר יסודי ומהותי, העומד בייסודה של הביולוגיה. כפי שאמר הזואולוג תיאודוסיוס דובז'נסקי, "אין משמעות לביולוגיה אלא לאורה של תיאוריית האבולוציה". תיאוריה מדעית זו מספקת הסבר לענפי הביולוגיה ונתמכת בראיות ממגוון תחומים שונים. למעשה, ללמד ביולוגיה ללא אבולוציה דומה לללמד פיזיקה בלי להתייחס לחוק הכבידה של ניוטון.
סטיבן ג'יי גולד(1991) הידד לברונטוזאורוס. חלק ח' אבולוציה ובריאה. הוצאת דביר.
ד"ר אסף מרום (2016) מדוע לא רוצים שתלמדו אבולוציה? גליליאו.