11:36
הדפסהשיתוף
  • לך אל הנמלה - מוזיאון הטבע מהבית
    מיני הנמלים שאולי מסתובבים אצלכם בבית

מיני הנמלים שאולי מסתובבים אצלכם בבית

הדפסהשיתוף

הטבע נמצא בכל מקום, גם בבית. בימים אלו, בהם אי-אפשר לבוא אל המוזיאון, אנחנו נביא את המוזיאון אליכם, כדי שנוכל ליהנות יחד מההתבוננות, הגילוי והמחקר של הטבע. בכל שבוע נביא לכם כתבות, הרצאות והמלצות על בעלי החיים שנמצאים בבית ובחצר או על אלו שאפשר לראות אותם מבעד לחלון. השבוע נעסוק בנמלים

מבין כל בעלי החיים החולקים איתנו קורת גג, המקום הראשון שמור לנמלים. אם נסקור ביסודיות את הבית שלנו, נגלה שמספר הפרטים הגבוה ביותר ומספר המינים העשיר ביותר הוא ממשפחת הנמליים.

מינים שונים? הרי כשאנחנו משחקים "ארץ עיר" וכותבים "נמלה" ב "נ" כולנו מתכוונים לחרק קטן בעל שש רגליים, גוף שמורכב מראש, חזה ובטן וזוג מחושים, לא? איך אפשר בכלל להבדיל בין המינים השונים בחרק קטן כל כך?

אתם מוזמנים לחפש את הנמלים בבית, ורגע לפני שאתם מנקים, כדאי להתבונן בהן. מומלץ להצטייד גם בזכוכית מגדלת. אמנם חוקרי החרקים (אנטמולוגים) אצלנו במוזיאון הטבע משתמשים בשיטות משלהם, הכוללות התבוננות בנמלים בהגדלה דרך בינוקולר (מיקרוסקופ בעלי שתי עיניות), אבל בעזרת קצת הכוונה כולנו יכולים לנסות ולזהות את הנמלים המשוטטות אצלנו במטבח. אלה הנמלים הנפוצות ביותר:

  1. אצנית ארוכת מחוש (Paraterchina longicornis) – ידועה גם בכינוי “crazy ant” ("נמלה משוגעת"), שניתן לה בשל התנהגותה המהירה והתזזיתית וגם מפני שהפרט הראשון שממנו הוגדר מין זה נאסף מבית חולים פסיכיאטרי באנגליה. זו נמלה קטנה בצבעי חום-שחור בעלת מחושים ארוכים, תזזיתית מאוד ומתרוצצת ממקום למקום. פעמים רבות היא נצפית ביציאה או בכניסה לשקעי חשמל.
    האצנית ארוכת המחוש יעילה כל כך בהשגת מטרות קבוצתיות, ולכן היא משמשת מודל במחקרים שנערכים במכון ויצמן למדע.

Erin Prado / © AntWeb.org / CC BY-SA 3.0

2. סחבנית ננסית (Plagiolepis ancyrensis) – נמלה קטנטנה אפילו בממדים של נמלים: אורכה 1.5–2 מ"מ בסך-הכול! מאופיינת בגוונים של שחור, חום וצהוב. במזג אוויר חמים אפשר למצוא אותה ליד הכיור כשהיא באה לשתות מים.

סחבנית ננסית. צילום: ערן שנקה

3. אסמית (.Pheidole sp) – נמלה קטנה בצבעי צהוב-חום, המפרישה מולקולות ריח (פרומונים) שמסמנים לבאות אחריה לאן ללכת. קל לאתר אותה בקצה שביל הריח שהיא יוצרת אל המזון. הפועלות של האסמית שונות מאוד זו מזו בצורתן ובגודלן: ישנן פועלות קטנות וישנן פועלות הגדולות מהן פי שניים. הפועלות הגדולות הן בעלות לסתות מסיביות, ותפקידן להגיע אל המזון ולסייע בפירוקו ובסחיבה שלו לקן.

4. מורית – מינים רבים של מורית חיים בבתים או במחסני מזון. המינים הנפוצים ביותר הם מורית נאה (venustum) ומורית פרעה (Momomorium pharaonis), שתיהן נמלים קטנות בעלות שני צבעים: הראש והחזה צבעם צהוב-אדמדם, והבטן צבעהּ חום-שחור. מורית נאה יוצרת שבילי ריח אל המזון. מורית פרעה היא מין פולש אשר מקנן אצלנו רק בתוך הבתים ומקפיד מאוד על הוראות משרד הבריאות – המרחק הרב ביותר מבית מגורים שבו נמצאה מורית פרעה הוא 50 מטר.

מורית פרעה. צילום: עוז ריטנר

5. נמלת האש הקטנה (Wasmannia auropunctata) – כשמה כן היא, קטנטנה אפילו יותר מהסחבנית הננסית, צבעה אדום-כתום והיא גורמת לנזקים גדולים. מדובר במין פולש שמוצאו מדרום אמריקה והתגלה בישראל לראשונה בשנת 2005, אם כי בוודאי הגיעה קודם לכן. בניגוד לרוב מיני הנמלים בארץ, העקיצה של נמלת האש מכאיבה ועלולה לגרום לתגובה אלרגית. אם היא מצאה את דרכה אליכם הביתה, מומלץ לפנות למדביר מקצועי.

נמלת האש הקטנה. צילום: עוז ריטנר

 

יעניין אותך גם

כל הזכויות שמורות למוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
אזור תוכן, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z
Silence is Golden